Byggahus.se

Skillnad på tilluftsventiler?

1. Bricco
    Medlem · Kommun · 1 280 inlägg

Bricco

Medlem
    Ska byta tilluftsventiler i vår villa (FTX) och undrar om det är stor skillnad mellan olika tillfuftsventiler? Tänker framförallt på ljudnivån på själva donet. Kikat på dessa men min ventilationskille menade att de kanske inte är så bra för de är billiga och vill sälja dyrare som han säger är bättre. Jag tänker att den ska bara fördela ut luften och att alla är mer eller mindre likvärdiga?

Jag köper gärna dyrt om det är mer för pengarna men jag avskyr att bli lurad :cool:

https://www.ventilation.se/tilluftsventil-ckt-125/p-2664.htm

2. P
    Medlem · 66432 · 148 inlägg

piko

Medlem
    Vad har han angett för anledning och vilken typ vill han sälja?
    Visst är det viss skillnad i ljud, men så länge systemet är rätt konstruerat och ljuddämpare används bör inte ljudet vara ett problem.
    Förutsatt att man gör injustering på rätt sätt.

Däremot finns det risk att det blir skitigt runt den typen av ventiler, då det gärna vill bli turbulens runt ventilen och dammet i rummet fastnar.
    Sen finns det en typ av ventil som heter CTVB, med inte så tilltalande design men desto bättre design vad det gäller funktion.

Själv kör jag Lindabs ventil som heter Airy som går att köra som både tillufts- och frånlufts-ventil. Den lider av samma problem med damm runt ventilen, men ett par varv med dammvippan några gånger per år är inte så tidskrävande :D

3. Bricco

Bricco

Medlem
    Det var väl att de dyrare var tystare framförallt men jag har inte fått pris på dom än. Vill försöka få lite kunskap i ämnet så jag kan ta rätt beslut :) Damm runt donet är jag van vid och det suger dammsugaren lätt upp så det är ingen fara. Viktigare att den är nätt och fin då och har "normal" ljudnivå. Ljuddämpare kommer monteras och allt kommer justeras in av firman när jag bytt till det nya FTX aggregatet (Heru 100).

4. Jarlingar
    Allvetare · Jamtland · 1 985 inlägg

Jarlingar

Allvetare
    Jag har den du länkade till i min FTX-installation fast 100mm.

Tyst och sprider luften bra. (y)

5. Snailman
    Medlem · Västra Götaland · 4 989 inlägg

Snailman

Medlem
    Redigerat 9 okt 2017 20:06
  6. Bricco

Bricco

Medlem
    Japp den i länken är i plåt. Har plast idag och slipper gärna det.

Tilluftsventil har en modern utformning och passar de flesta interiörer. CKT (även kallad tilluftsventil KTS) är tillverkad av stålplåt och är elektrostatiskt lackerad med vit epoxifärg (RAL 9010) som ger en blank och smutsavvisande yta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.