2 860 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Automatiskt ändra till ökad våtrumsventilation?
Har skrivit en del om mitt ventilation och värmesystem här.
Har Franke alliance köksfläkt och central takfläkt.
På Franke kan man manuellt ändra till "Ökad allmän- och våtrumsventilation" när man tex duschar.
Händer att man inte alltid kommer ihåg att ändra till detta läget i köket innan man duschar på ovanvåningen.
Kan man göra denna ändringen automatisk på något sätt eller är det bara att skriva en påminnelse på badrumsdörren
och utdela straff
Har Franke alliance köksfläkt och central takfläkt.
På Franke kan man manuellt ändra till "Ökad allmän- och våtrumsventilation" när man tex duschar.
Händer att man inte alltid kommer ihåg att ändra till detta läget i köket innan man duschar på ovanvåningen.
Kan man göra denna ändringen automatisk på något sätt eller är det bara att skriva en påminnelse på badrumsdörren
och utdela straff
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ett forseringsdon gör att flödet endast ökar i badrummet vilket är det primära https://slussen.blob.core.windows.net/newspdf/I_886_NewsPdf_4326.pdf En närvarogivare och ett relä som bypassar transformatorreglaget i kåpan ökar luftflödena i alla frånluftsventiler i huset och ökar inte badrumsutsuget mer än forseringsdonet gör.
Annars är ventilationsbehovet minst lika stort fram till nån ½-timme efter du duschat så det enklaste och billigaste, om du glömt att vrida om, är kanske att göra det efteråt.
@Liteavvarje är lösningen med forseringsdon som @exerg pratar om vad du menar tar några dagar att installera och är inte ekonomiskt?
@exerg du menar att istället för att öka hastigheten på takfläkten via köksstyrningen skulle jag ersätta det "dumma" ventildonet i badrummet med ett forseringsdon? Den verkar kräva el och vad jag vet finns det ingen där ventildonet sitter idag.
@exerg du menar att istället för att öka hastigheten på takfläkten via köksstyrningen skulle jag ersätta det "dumma" ventildonet i badrummet med ett forseringsdon? Den verkar kräva el och vad jag vet finns det ingen där ventildonet sitter idag.
Bästa svaret
Nej , det är lite fel uppfattat av dig , det han och jag menar är för att få till det med någon funktion så måste det till lite extra grejer ,, såsom tidrelä eller annan utrustning för detta .
Det är för att växlingen mellan låg och hög fart sitter i köket med ett vred , för att få det med fjärrstyrning så ska det gå en ledning från duschen eller radiolänk till köket och koppla in tidrelät , ett ganska stort ingrepp i fläkten
Det som exerg säger är att fläkten ska gå någon halvtimma efter duschningen för det finns massor av fukt kvar , om den inte går under tiden som du duschar , ( klart står du 2 tim där )
är inte så farligt , det är efter din dusch som avdunstningen blir mest , allt är lite blött och fuktigt , och då är ventilationen som effektivast ,
Så duscha , OJ satte inte på forserat , då gör jag det när jag är klar
Det är för att växlingen mellan låg och hög fart sitter i köket med ett vred , för att få det med fjärrstyrning så ska det gå en ledning från duschen eller radiolänk till köket och koppla in tidrelät , ett ganska stort ingrepp i fläkten
Det som exerg säger är att fläkten ska gå någon halvtimma efter duschningen för det finns massor av fukt kvar , om den inte går under tiden som du duschar , ( klart står du 2 tim där )
är inte så farligt , det är efter din dusch som avdunstningen blir mest , allt är lite blött och fuktigt , och då är ventilationen som effektivast ,
Så duscha , OJ satte inte på forserat , då gör jag det när jag är klar
Inte fel att öppna fönstret efter en dusch , mera luft in mera fukt ut med fläkten på max , blir lite mindre drag ut i övriga huset då under tiden som fönstret är öppetJ janerik12 skrev:
Hmm jag trodde att det vara dåligt att öppna fönstret eftersom varm luft möter kall luft och kondens bildas.L Liteavvarje skrev:
Badrums fönstret ser nämligen inte bra ut och färgen runt trä karmen flagnar.
Beror nog på hur länge det står öppet , kortare tid har nog ingen betydelse .
Fönstret flagnar , beror på att det är eller varit mycket fukt i rummet , blir nog bättre nu när du får liv i venten , skarpa av det som är löst , så torkar trät ur bättre , ser lite tråkigt ut ,men men ,
måla till sommaren
Fönstret flagnar , beror på att det är eller varit mycket fukt i rummet , blir nog bättre nu när du får liv i venten , skarpa av det som är löst , så torkar trät ur bättre , ser lite tråkigt ut ,men men ,
måla till sommaren
@exerg tack för länkarna men inte helt med på hur de fungerar. Den första verkar inte kräva el medan den andra har en timer som jag förmodar kräver el anslutning.
E tanken att man drar i snurret innan man duschar?
Jag tror jag kör på det du och @Liteavvarje sa tidigare. Ändra i köket innan dusch och glömmer man får man ändra efter dusch.
E tanken att man drar i snurret innan man duschar?
Jag tror jag kör på det du och @Liteavvarje sa tidigare. Ändra i köket innan dusch och glömmer man får man ändra efter dusch.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden