Hej,

Vi håller just nu på att isolera om och täta två sovrum på ovanvåningen och har därför rivit bort det mesta. I samband med det flyttar vi på en vägg vilket ändrar placeringen för den gamla självdragskanalen till rummet.
Problemet är att jag har inte lyckats hitta ett nytt don som passar till kanalen på bilden nedan, någon som vet hur man kan göra eller hitta detta?
Den gamla var trasig och gick inte att reglera/stänga och åkte snabbt till tippen.
Rivet sovrum med synlig självdragskanal omgiven av isoleringsmaterial och träreglar under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För två år sedan satte vi in nya fönster med ventilation, så ett alternativ kanske är att sätta igen kanalen helt och bara ha ventilation via fönstret. Räcker det?

Huset i övrigt har självdrag som system.

Av nyfikenhet undrar jag även vad det är material?

//Fredrik

Kanalen ser ut som eternit så var försiktig

L
Det är fyrkantig eternittrumma , fanns förr en övergång till spiro eller mjukslang , numera har den gått ur tiden , har sett plåtis som gjort en ,
Det som rekommenderas är att plocka bort eterniten och dra spiro , är det omöjligt så blir det plåtis som gör en , och då får man limma den med tex PL 400 och mycket av det i skarven så det blir tätt
Eternit är inte bra att andas in , ett munskydd i samband med att ta bort den är inte fel ,men privat går det bra att ta bort det , en blommspruta och spreja den så det inte dammar , samt bryta av bitar , inte borra eller såga i den

• Gilla
FreddruS
  • Laddar…
Ahh, ok. Tråkigt att det utgått.
Kommer tyvärr inte åt att byta till spiro utan att göra det mycket krångligare. Måste då riva bort mer för att komma åt upp i huven på taket.
Att hitta en plåtis verkar i så fall vara enda alternativet så vida ni inte tror att det räcker med ventilationen som finns i fönsterkarmen?

L
Att det utgått beror nog på att man vill få bort eternit , men inte förbjudet att ha det kvar
Det med ventilation under fönstren brukar vara in och inte ut , det i taket på gamla hus är för det mesta ut , men mäter du ordentligt och går till plåtis så gör han en övergång , och till samma dim som du hade förut i taket , fast nu kanske till rund , finns runda don att köpa och snäppa in i röret

• Gilla
Bilmekanikern
  • Laddar…
För att klargöra, eternitkanaler innehåller asbest, så om du skall "grejja" med dom så kan jag rekommendera att köpa en billig färg på rusta eller dylikt och måla dem för att säkerställa att asbestfibrer inte friläggs. Hos en bekant har de ett eternitrör gående i en trapp, och ungarna använde den som handreling så den var ordentligt nednött! Otäckt. Om den är inbyggd så är det bara att låta den vara, men om någon kan komma åt den, måla!

Tack, låter som ett bra förslag med färg. Läste på lite om asbest, visste inte att asbest var så vanligt före 70-talet, efter det har jag för mig att det finns i det mesta.
Kanalerna är inbyggda så man inte kommer åt dem annars, så slipper/slapp måla :).
Finurlade lite över helgen och istället för att hitta en plåtis under veckan har jag under helgen limmat fast en plyfa i öppningen som sedan går att borra upp för ett vanligt 100-hål för att ansluta ett don.
Tack för alla snabba och bra svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.