Hej på er.

Jag har precis flyttat till radhus.
Uppe på vinden har vi ett aggregat som sköter ventilationen. Från detta aggregat gick det ett isolerat flexrör som sedan förgrenade ut sig i diverse spirorör. Detta flexrör var tillplattat och trasigt och därför bytte jag ut det mot ett drasuten-rör som jag sedan la på isolering.

Resultatet blev att vi fick bättre ventilation, MEN ventilationen låter jättemycket nu.

När jag pratade med ventilationsfirman som installerade aggregatet sa de att de trodde att det var att fläktarna var dåliga och behövde bytas ut. Jag blev inte helt övertygad av svaret, men jag är långt ifrån expert.

Någon som vet om drasuten-rör gör att ljudet blir högre eller något?
Tacksam för alla svar!

Kan det inte vara så att man har ställt upp hastigheten på fläktarna för att kompensera för det tillplattade röret och det är alldeles för högt flöde nu när det är åtgärdat?

useless useless skrev:
Kan det inte vara så att man har ställt upp hastigheten på fläktarna för att kompensera för det tillplattade röret och det är alldeles för högt flöde nu när det är åtgärdat?
Jo, det trodde jag också. Men aggregatet står på sitt vanliga "Auto" och det går inte själv att ställa in fläkthastigheten. Trodde att det skulle bli bättre efter några dagar när luften blivit bättre, men den låter fortfarande rätt mycket.

Vad tror du om "gamla fläktar" är det en trolig förklaring eller bara ett sätt för firman att tjäna pengar på folk som inte vet något bättre?

Verkar konstigt om dom skulle ha blivit dåliga helt plötsligt. Men en sån där drasut är väl ganska ojämn på insidan, så det är inte omöjligt att det blir en del turbulens och oljud i den? Men det borde inte låta 'jättemycket'.

O ogget skrev:
Var det ett sånt här flexrör som satt där innan, eller något liknande?
[länk]
Dessa rör har bra ljuddämpning, har du bytt från en sådan till en vanlig drasut är det inte konstigt om ljudet blivit högre.
Ahh, ok. Det var där skon klämde. Då hänger jag med.
Det är väl troligtvis därför som det låter så mycket då.

Tusen tack för hjälpen allihopa. Då ber jag inte dem att byta ut fläktarna.

Grymt forum det här!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.