11 640 läst ·
12 svar
12k läst
12 svar
Ska jag blåsa in eller ut luften ?
Vi har ett litet fritidshus på kanske 25-30 kvm som ändå innehåller 3 rum plus kök (ingen toalett eller liknande inomhus). Jag tänkte i denna värme att lite ventilation kanske inte skulle skada, då endast 2 dörrar och 1 fönster (av 4) är öppningsbart. Jag tänkte göra det enkelt, eftersom vi bara är där en gång per år.
Jag tänkte sätta in ventiler med fläkt, som typ en badrumsfläkt (fast utan fuktstyrning o.d.) rakt genom väggen.
Vad är det då för skillnad (fördel/nackdel) om jag blåser in luften i huset (och övertrycket får ta sig ut genom otätheter och annat - det finns bl.a. en gammeldags öppen spis) eller blåser ut luften från huset (och luften får komma in i undertrycket från samma otätheter). Det vanliga är väl "passiva" ventiler för inluft och motoriserad fläkt för utluft ? Men kan man göra tvärt om med gott resultat ?
Jag tänkte sätta in ventiler med fläkt, som typ en badrumsfläkt (fast utan fuktstyrning o.d.) rakt genom väggen.
Vad är det då för skillnad (fördel/nackdel) om jag blåser in luften i huset (och övertrycket får ta sig ut genom otätheter och annat - det finns bl.a. en gammeldags öppen spis) eller blåser ut luften från huset (och luften får komma in i undertrycket från samma otätheter). Det vanliga är väl "passiva" ventiler för inluft och motoriserad fläkt för utluft ? Men kan man göra tvärt om med gott resultat ?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Man ska suga ut luften så man får ett litet undertryck. Annars kommer man att trycka ut inomhusluften i konstruktionen där den kyls ner och fukt kondenseras.
I praktiken är det kanske inget jätteproblem i ett fritidshus, men det är iallafall så det funkar.
Sen håller jag med tidigare talare om att en liten fläkt inte kommer att göra någon avgörande skillnad på temperaturen inne, men det är ju aldrig fel att åtgärda en dålig ventilation...
I praktiken är det kanske inget jätteproblem i ett fritidshus, men det är iallafall så det funkar.
Sen håller jag med tidigare talare om att en liten fläkt inte kommer att göra någon avgörande skillnad på temperaturen inne, men det är ju aldrig fel att åtgärda en dålig ventilation...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
OK, blåsa ut luften alltså men en enkel ventilationsanläggning kommer inte att bidra till svalare nätter... Jag kan förstå er, det är ju inte så mycket luft de mindre fläktarna flyttar...
Klimat k7 däremot verkade ju lite dyr, även om den hade många olika lägen och var tyst. 1200 kr och uppåt för en "badrumsfläkt" som flyttar upp till 110 m³/h och låter 25 dB. När man kan flytta 98 m³/h som låter 34 dB för 149 kr. Sedan är det nog den bästa fläkten för pengarna om man ska jämföra och behöver funktionerna, men jag lutar mer åt en 150-300 kronors...
Klimat k7 däremot verkade ju lite dyr, även om den hade många olika lägen och var tyst. 1200 kr och uppåt för en "badrumsfläkt" som flyttar upp till 110 m³/h och låter 25 dB. När man kan flytta 98 m³/h som låter 34 dB för 149 kr. Sedan är det nog den bästa fläkten för pengarna om man ska jämföra och behöver funktionerna, men jag lutar mer åt en 150-300 kronors...
En billig fläkt i väggen kommer göra gott för klimatet; ditt hus e ju inte mycket större än ett vardagsrum. De billigare fläktarna låter dock ganska illa. Vill du kunna kyla huset på kvällen/natten krävs dock mer muskler, ju stöddigare desto effektivare. I det fallet hade jag nog kollat på en kanalfläkt istället, i kombination med en varvtalsstyrning i steg, så man kan ha ett lågt grundflöde och möjlighet att dra på vid behov.
Men borde inte murstocken ventilera huset? Eller det kanske inte funkar på sommaren?
Men borde inte murstocken ventilera huset? Eller det kanske inte funkar på sommaren?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Det brukar vara så att man får vad man betalar för. Har satt in billiga fläktar och de låter som tröskverk efter ett tag. Sen är det enorm skillnad på 25db och 34... DB är ej en linjär kurva vad gäller upplevd ljudnivå.K Knetha skrev:OK, blåsa ut luften alltså men en enkel ventilationsanläggning kommer inte att bidra till svalare nätter... Jag kan förstå er, det är ju inte så mycket luft de mindre fläktarna flyttar...
Klimat k7 däremot verkade ju lite dyr, även om den hade många olika lägen och var tyst. 1200 kr och uppåt för en "badrumsfläkt" som flyttar upp till 110 m³/h och låter 25 dB. När man kan flytta 98 m³/h som låter 34 dB för 149 kr. Sedan är det nog den bästa fläkten för pengarna om man ska jämföra och behöver funktionerna, men jag lutar mer åt en 150-300 kronors...
Så ta en pax eller klimat för vanlig badrumsfläkt eller kanal om du vill ha större flöden.
Den ventilation som idag går genom murstocken är ju självdrag.Strip skrev:
Självdragssystem fungerar mer eller mindre 0% på sommaren.
Självdrag bygger på att murstocken ska hållas varm av eldande (ved/pellets/olja/etc) och på sådant sätt värma upp luften i dom andra kanalerna i murstocken och på så sätt kommer luften att stiga upp ur murstocken samt att ”ny” luft sugs in i murstocken från bostaden.
Detta stämmer helt under vinterhalvåret.useless skrev:
Men stämmer det under den värsta tryckande högsommarvärmen ...?
Jag anser inte det. Ska denna fläkt endast och allena användas under den varmaste perioden borde den faktiskt trycka in luften - för byggnadens bästa.
(Men det känns som att det skulle ta emot för mig att installera det så, trots allt ...)
Se t.ex. florida, texas, new mexico, ifall man sätter difftät plast i ett hus där sätts den närmast utsidan, iom att det större delen av året är varmare på utsidan än insidan.
I princip har du ju nästan rätt Mikael_L, men temperaturskillnaden inne/ute är onekligen marginell på sommaren. Som värst kanske tio grader med en luftfuktighet om 40%-50% Då får man ha bra kallt inne om man ska få till någon kondensering.
Vintern däremot kan du ha temperaturskillnader som överstiger 50°C , med en RH om 100% på kalla sidan.
Vintern däremot kan du ha temperaturskillnader som överstiger 50°C , med en RH om 100% på kalla sidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
