Vi har ett litet fritidshus på kanske 25-30 kvm som ändå innehåller 3 rum plus kök (ingen toalett eller liknande inomhus). Jag tänkte i denna värme att lite ventilation kanske inte skulle skada, då endast 2 dörrar och 1 fönster (av 4) är öppningsbart. Jag tänkte göra det enkelt, eftersom vi bara är där en gång per år.

Jag tänkte sätta in ventiler med fläkt, som typ en badrumsfläkt (fast utan fuktstyrning o.d.) rakt genom väggen.
Vad är det då för skillnad (fördel/nackdel) om jag blåser in luften i huset (och övertrycket får ta sig ut genom otätheter och annat - det finns bl.a. en gammeldags öppen spis) eller blåser ut luften från huset (och luften får komma in i undertrycket från samma otätheter). Det vanliga är väl "passiva" ventiler för inluft och motoriserad fläkt för utluft ? Men kan man göra tvärt om med gott resultat ?
 
En liten badrumsfläkt lär inte göra någons större skillnad. Där är ingen kapacitet att tala om i dessa fläktar.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag hade satt in de enklaste ventilerna, köpt några bra tystgående bordsfläktar, blir bättre rotation på luften.

Mvh P-A
 
Man ska suga ut luften så man får ett litet undertryck. Annars kommer man att trycka ut inomhusluften i konstruktionen där den kyls ner och fukt kondenseras.
I praktiken är det kanske inget jätteproblem i ett fritidshus, men det är iallafall så det funkar.

Sen håller jag med tidigare talare om att en liten fläkt inte kommer att göra någon avgörande skillnad på temperaturen inne, men det är ju aldrig fel att åtgärda en dålig ventilation...
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Jag skulle köpt en hyffsad fläkt där du kan testa lite hur du vill ha det. Tex en klimat k7 som du kan sätta på låg kont drift (11 l/s). Om du sen vill ha fuktstyrd eller närvaro etc kan du slå på det.
 
OK, blåsa ut luften alltså men en enkel ventilationsanläggning kommer inte att bidra till svalare nätter... Jag kan förstå er, det är ju inte så mycket luft de mindre fläktarna flyttar...

Klimat k7 däremot verkade ju lite dyr, även om den hade många olika lägen och var tyst. 1200 kr och uppåt för en "badrumsfläkt" som flyttar upp till 110 m³/h och låter 25 dB. När man kan flytta 98 m³/h som låter 34 dB för 149 kr. Sedan är det nog den bästa fläkten för pengarna om man ska jämföra och behöver funktionerna, men jag lutar mer åt en 150-300 kronors...
 
En billig fläkt i väggen kommer göra gott för klimatet; ditt hus e ju inte mycket större än ett vardagsrum. De billigare fläktarna låter dock ganska illa. Vill du kunna kyla huset på kvällen/natten krävs dock mer muskler, ju stöddigare desto effektivare. I det fallet hade jag nog kollat på en kanalfläkt istället, i kombination med en varvtalsstyrning i steg, så man kan ha ett lågt grundflöde och möjlighet att dra på vid behov.

Men borde inte murstocken ventilera huset? Eller det kanske inte funkar på sommaren?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
K Knetha skrev:
OK, blåsa ut luften alltså men en enkel ventilationsanläggning kommer inte att bidra till svalare nätter... Jag kan förstå er, det är ju inte så mycket luft de mindre fläktarna flyttar...

Klimat k7 däremot verkade ju lite dyr, även om den hade många olika lägen och var tyst. 1200 kr och uppåt för en "badrumsfläkt" som flyttar upp till 110 m³/h och låter 25 dB. När man kan flytta 98 m³/h som låter 34 dB för 149 kr. Sedan är det nog den bästa fläkten för pengarna om man ska jämföra och behöver funktionerna, men jag lutar mer åt en 150-300 kronors...
Det brukar vara så att man får vad man betalar för. Har satt in billiga fläktar och de låter som tröskverk efter ett tag. Sen är det enorm skillnad på 25db och 34... DB är ej en linjär kurva vad gäller upplevd ljudnivå.
Så ta en pax eller klimat för vanlig badrumsfläkt eller kanal om du vill ha större flöden.
 
Strip Strip skrev:
Men borde inte murstocken ventilera huset? Eller det kanske inte funkar på sommaren?
Den ventilation som idag går genom murstocken är ju självdrag.
Självdragssystem fungerar mer eller mindre 0% på sommaren.
Självdrag bygger på att murstocken ska hållas varm av eldande (ved/pellets/olja/etc) och på sådant sätt värma upp luften i dom andra kanalerna i murstocken och på så sätt kommer luften att stiga upp ur murstocken samt att ”ny” luft sugs in i murstocken från bostaden.
 
Han behöver ställa in en liten elradiator i spisen helt enkelt :ok:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Han behöver ställa in en liten elradiator i spisen helt enkelt :ok:
Det kanske man skulle prova... :rofl:
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Man ska suga ut luften så man får ett litet undertryck. Annars kommer man att trycka ut inomhusluften i konstruktionen där den kyls ner och fukt kondenseras.
I praktiken är det kanske inget jätteproblem i ett fritidshus, men det är iallafall så det funkar.
Detta stämmer helt under vinterhalvåret.

Men stämmer det under den värsta tryckande högsommarvärmen ...?

Jag anser inte det. Ska denna fläkt endast och allena användas under den varmaste perioden borde den faktiskt trycka in luften - för byggnadens bästa.
(Men det känns som att det skulle ta emot för mig att installera det så, trots allt ...)

Se t.ex. florida, texas, new mexico, ifall man sätter difftät plast i ett hus där sätts den närmast utsidan, iom att det större delen av året är varmare på utsidan än insidan.
 
I princip har du ju nästan rätt Mikael_L, men temperaturskillnaden inne/ute är onekligen marginell på sommaren. Som värst kanske tio grader med en luftfuktighet om 40%-50% Då får man ha bra kallt inne om man ska få till någon kondensering.

Vintern däremot kan du ha temperaturskillnader som överstiger 50°C , med en RH om 100% på kalla sidan.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.