Hej.

Jag får väldigt varmt inne på övervåningen (ca 27-28 grader) och det gör ingen skillnad om jag öppnar fönster på kvällen. Att få tag i fläktar verkar omöjligt så jag har funderat på en annan lösning.

Nu har jag fått en idé om att bygga myggfönster med kylarfläkt till bil i som man kan dra igång de dagar det är extra varmt.
Biltemas kylarfläkt 1000m3/h byter luften på övervåningen 3,5 gånger per timme och kostar bara några hundralappar och nätaggregat finns hos Kjell & co för samma pris. Totalkostnad ca 700kr kanske.

Öppnar man fönster i varje ände av huset med fläkt i det ena borde man kunna sänka temperaturen när det blir svalt ute.

Kan detta funka? Något man bör tänka på?
Det kommer låta mycket men det kan jag stå ut med en timme eller två för att få ner temperaturen.

F
Klart det funkar. Du kommer ju få väldigt mycket återcirkulation om du inte kapslar fläkten då du får en högtrycks/lågtryckszon som den drar tjuvluft från. Och det är ju lämpligt att ta motstående sidor så man får skorstenseffekt och tar reda på vilken riktning denna har så man trycker luften åt samma riktning.

Akta luggen och fingrarna bara...

BirgitS
F Filip Mickelsson skrev:
Jag får väldigt varmt inne på övervåningen (ca 27-28 grader) och det gör ingen skillnad om jag öppnar fönster på kvällen.
Öppnar du bara ett fönster där nere också och prövat att ha det öppna fönstret på olika sidor av huset för att maximera skorstenseffekten?

För att få ner temperaturen måste man vödra så länge att man kyler ner stomme och inredning. En timme räcker inte. Men med lägre spänning blir detnog rimmligt ljud. En bra ide är nog att montera den i en skiva så att det inte blir en massa återcirkulation.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bättre att modda en vanlig golvfläkt o använda. Den flyttar mycket luft med ett ljud som inte är så störande som en kylarfläkt.

F fsn skrev:
Klart det funkar. Du kommer ju få väldigt mycket återcirkulation om du inte kapslar fläkten då du får en högtrycks/lågtryckszon som den drar tjuvluft från. Och det är ju lämpligt att ta motstående sidor så man får skorstenseffekt och tar reda på vilken riktning denna har så man trycker luften åt samma riktning.

Akta luggen och fingrarna bara...
Bra! Det hade jag inte tänkt på. Då blir det en plywoodskiva som passar i fönstret.
K Keld skrev:
Bättre att modda en vanlig golvfläkt o använda. Den flyttar mycket luft med ett ljud som inte är så störande som en kylarfläkt.
Problemet är ju att det är omöjligt att köpa en sån idag. Det är slut överallt.

Tack för råden. Byggde med plywood och driver fläkten med en ”dum-laddare” från Biltema som man kan välja hastighet på fläkten genom att ändra mellan 6/12v samt mc eller bilstorlek på batteri.

Har kört en halvtimme nu och sänkt temperaturen med en grad trots att det inte är så mycket kallare ute.
Fönstret i sonens rum på andra sidan är öppet i vädringsläge och håller man ett A4 där så fastnar det i suget.

• Blå fläkt monterad på plywood i fönsteröppning, kopplad till en blå laddare på köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.