Har ett mycket likartat dilemma i ett snarlikt hus (också det från -68) som vi ännu inte hunnit flytta in i. Utgår dock från att det även där inte är mycket kvar av det gamla självdraget efter att oljepannan bytts mot LVVP och fönstren mot täta treglas utan ventil, men är precis som du tveksam till att FTX ”betalar sig” ur såväl ett ekonomiskt som praktiskt/estetiskt/komfortmässigt perspektiv. Beroende på skicket på befintliga ventilationskanaler kan ju jobbet att konvertera till mekanisk frånluft vara relativt enkelt, och värre saker än friskluftsventiler finns det ju...

Inte mycket till lösning på ditt problem är jag rädd, men du är i alla fall inte ensam!
 
N Nyrostad skrev:
Har ett mycket likartat dilemma i ett snarlikt hus (också det från -68) som vi ännu inte hunnit flytta in i. Utgår dock från att det även där inte är mycket kvar av det gamla självdraget efter att oljepannan bytts mot LVVP och fönstren mot täta treglas utan ventil, men är precis som du tveksam till att FTX ”betalar sig” ur såväl ett ekonomiskt som praktiskt/estetiskt/komfortmässigt perspektiv. Beroende på skicket på befintliga ventilationskanaler kan ju jobbet att konvertera till mekanisk frånluft vara relativt enkelt, och värre saker än friskluftsventiler finns det ju...

Inte mycket till lösning på ditt problem är jag rädd, men du är i alla fall inte ensam!
Eller hur! Tror vi lägger de 150 pappen på nåt roligare
 
För frånluftsventilation finns ju tilluftsventiler för montering bakom radiatorn. Då värmer man tilluften innan den går ut i rummet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.