1 544 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Gå från FLVP till FTX
Hej,
Titeln saknar lite information om vad jag egentligen funderar över så drar en kort förklaring. Flyttade för 3 år sen in i ett hus med en NIBE 410P där det dock inte finns några vattenburna element så det jag får ut av den är tappvarmvatten och lite uppvärmd tilluft. Den är 10 år gammal och börjar visa vissa tecken på att livet eventuellt börjar gå mot sitt slut för kompressorn.
Det jag har övervägt att göra då är att installera ett FTX-aggregat för ventilationen och ha en vanlig VVB istället. Inköpskostnaden av det jämfört med en ny FLVP är väl hälften nästan och enligt en jag pratade med på Soliduct så borde jag rentav göra större besparing på det då FTX-aggregaten har högre verkningsgrad.
Borde en sån installation/byte gå relativt smärtfritt och verkar det som en god idé i någon annans huvud än mitt?
Huset värms i övrigt upp med en Mitsubishi KV35 LLVP och elradiatorer. Förbrukningen är på omkring 15000 kwh/år i dagsläget över 130 m^2.
Titeln saknar lite information om vad jag egentligen funderar över så drar en kort förklaring. Flyttade för 3 år sen in i ett hus med en NIBE 410P där det dock inte finns några vattenburna element så det jag får ut av den är tappvarmvatten och lite uppvärmd tilluft. Den är 10 år gammal och börjar visa vissa tecken på att livet eventuellt börjar gå mot sitt slut för kompressorn.
Det jag har övervägt att göra då är att installera ett FTX-aggregat för ventilationen och ha en vanlig VVB istället. Inköpskostnaden av det jämfört med en ny FLVP är väl hälften nästan och enligt en jag pratade med på Soliduct så borde jag rentav göra större besparing på det då FTX-aggregaten har högre verkningsgrad.
Borde en sån installation/byte gå relativt smärtfritt och verkar det som en god idé i någon annans huvud än mitt?
Huset värms i övrigt upp med en Mitsubishi KV35 LLVP och elradiatorer. Förbrukningen är på omkring 15000 kwh/år i dagsläget över 130 m^2.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det låter rätt vettigt tycker jag!
I vårt hus, som visserligen ligger lite närmare ekvatorn, värmer vi med endast en L/L-värmepump, som går på svagaste, tystaste läget, och vispar runt luften med FTX-ventilation, precis som du planerar.
Och har naturligtvis en elektrisk varmvattenberedare.
Men inga element (utom en 80 Watts handdukstork).
I vårt hus, som visserligen ligger lite närmare ekvatorn, värmer vi med endast en L/L-värmepump, som går på svagaste, tystaste läget, och vispar runt luften med FTX-ventilation, precis som du planerar.
Och har naturligtvis en elektrisk varmvattenberedare.
Men inga element (utom en 80 Watts handdukstork).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Är pumpen trasig? Annars kan du ha kvar den och använda som VVB?
Sent svar här;
Kompressorn verkar av allt att döma vara på väg att ge sig (10 år gammal). Förutom att gummifötterna dött på den så går den jävligt varm och det skramlar som fan när den går delvis pga fötterna men även innan. Eftersom det är första generationens 410P sitter såklart kompressorn i plåtlåda och de jag haft att kolla på det hävdar att det tar ordentligt med tid att byta fötter på just den maskinen. Nyare varianter tar en halvtimme, NIBE's uppskattade pris på tidsåtgången motsvarade 7000 spänn så det känns ju inte uppmuntrande.
Sen har jag, antagligen pga min okunskap, inte kommit fram till hur man bara kör pumpen på el om kompressorn inte faktiskt säckat ihop. Kan ju stänga av och på elpatronen men hur reglerar man ifall att kompressorn går eller ej?
Slutligen så är tanken att de skulle stå som den gör idag, med FTX-aggregatet ovanför VVB och det går ju inte in om FLVP ska stå kvar då den är så hög, men det kanske går att lösa. Men om man kör den som VVB, då måste man koppla ur fläktar och sånt som inte längre är anslutna till kanalerna annars står väl de och går antar jag?
Så mycket frågetecken!
Knockonwood, det lät ju väldigt lovande.Hoppas bara mina befintliga kanaler pallar med ett lite större luftflöde för de ger redan visst oljud idag då det bara är 100mm-kanaler strax efter aggregatet. Tycker också flödet är rätt dåligt på de utblås som sitter på slutet av kanalen.Å andra sidan är enda ljuddämparen en 600mm och inga flexdämpare någonstans så det kanske går att göra vissa åtgärder där med för att minska ljudet.
Tack på förhand!
Kompressorn verkar av allt att döma vara på väg att ge sig (10 år gammal). Förutom att gummifötterna dött på den så går den jävligt varm och det skramlar som fan när den går delvis pga fötterna men även innan. Eftersom det är första generationens 410P sitter såklart kompressorn i plåtlåda och de jag haft att kolla på det hävdar att det tar ordentligt med tid att byta fötter på just den maskinen. Nyare varianter tar en halvtimme, NIBE's uppskattade pris på tidsåtgången motsvarade 7000 spänn så det känns ju inte uppmuntrande.
Sen har jag, antagligen pga min okunskap, inte kommit fram till hur man bara kör pumpen på el om kompressorn inte faktiskt säckat ihop. Kan ju stänga av och på elpatronen men hur reglerar man ifall att kompressorn går eller ej?
Slutligen så är tanken att de skulle stå som den gör idag, med FTX-aggregatet ovanför VVB och det går ju inte in om FLVP ska stå kvar då den är så hög, men det kanske går att lösa. Men om man kör den som VVB, då måste man koppla ur fläktar och sånt som inte längre är anslutna till kanalerna annars står väl de och går antar jag?
Så mycket frågetecken!
Knockonwood, det lät ju väldigt lovande.Hoppas bara mina befintliga kanaler pallar med ett lite större luftflöde för de ger redan visst oljud idag då det bara är 100mm-kanaler strax efter aggregatet. Tycker också flödet är rätt dåligt på de utblås som sitter på slutet av kanalen.Å andra sidan är enda ljuddämparen en 600mm och inga flexdämpare någonstans så det kanske går att göra vissa åtgärder där med för att minska ljudet.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Jag ska köra REC VP med FTX i mitt nybygge. En liknande lösning kanske funkar för dig?
(FTX och luft-vatten värmepump)
(FTX och luft-vatten värmepump)
I mitt Kuf-hus finns tyvärr inget vattenburet system så luft vatten gör inte så mycket för mig. För mig skulle LLVP och radiatorer få stå för själva uppvärmningen likt jag kör idag.Johannes Carlsson skrev:
Kanske ska tillägga att allt detta fanns vid köp av huset, så det är inte jag som kommit på den här eminenta idén
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Låter som att det är en sån här du egentligen vill ha
http://www.nilan.se/sv-se/hem/losningar/bostadslosningar/helhetslosning/compact-s
http://www.nilan.se/sv-se/hem/losningar/bostadslosningar/helhetslosning/compact-s
Känslan är att den gör precis vad min FLVP gör idag? Värmer varmvatten och skickar ut viss uppvärmd tilluft vilket är vad FTX + VVB också skulle göra. Inbillar mig att jag kan få ut mer värme i huset om den inte skall värma vattnet med , samt att inköpskostnaden av dessa är ungefär 60% av FLVP eller den ovanstående.Johannes Carlsson skrev:
Väcker lite liv i denna tråden igen. Kompressorn har börjat skramla rejält och börjar eventuellt lida mot sitt slut. Vintertid går den ju mest hela tiden så med tanke på hur det låter sommartid så ser det nog mörkt ut för dess del.
Har börjat kika runt på FTX men vad är, mellan tummen och pekfingret, rimligt för att få in ett FTX istället för FLVP. Ingen aning om Ventfirmor installerar om man själv köper aggregatet, men misstänker att där finns en hel del pengar att spara. Tanken är ju att det ska upp på väggen och då kanske det är ett jobb för två man? All vägledning mottages hjärtligt!
Har börjat kika runt på FTX men vad är, mellan tummen och pekfingret, rimligt för att få in ett FTX istället för FLVP. Ingen aning om Ventfirmor installerar om man själv köper aggregatet, men misstänker att där finns en hel del pengar att spara. Tanken är ju att det ska upp på väggen och då kanske det är ett jobb för två man? All vägledning mottages hjärtligt!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Montera FTX aggregatet är lite som att installera en ny diskmaskin.. det är rördragningen som är det bökiga.
Börja med att installera en ny värmepump om den befintliga håller på att rasa. (Luft-vatten?)
Börja med att installera en ny värmepump om den befintliga håller på att rasa. (Luft-vatten?)
Har som sagt inget vattenburet system, men har LLVP och elradiatorer så uppvärmningen klarar jag. Detta är för varmvatten samt ventilation och en förhoppnings om att kunna sprida den varma luften lite mer och med högre verknignsgrad gentemot luften än idag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Okej. Men du kan i princip göra installationen helt själv beroende på hur elen ska kopplas in i FTX aggregatet.
(Läste slarvigt och kom inte ihåg riktigt)
Finns det utrymme att köra befintlig FLVP på elpatron och ha FTX ovanför/bredvid?
Typ om man kör en REC blue 4?
Då slipper du köpa en VVB
(Läste slarvigt och kom inte ihåg riktigt)
Finns det utrymme att köra befintlig FLVP på elpatron och ha FTX ovanför/bredvid?
Typ om man kör en REC blue 4?
Då slipper du köpa en VVB
Det sega är att det inte gör det, om jag inte kan ha FTX'et på kattvinden istället och låta FLVP stå kvar. Kanske är mycket mek att koppla ur fläktar, kompressor osv och dra el till kattvinden, inget jag löser på egen hand tyvärr. Har slutat ge mig på saker jag inte riktigt behärskar med 3 relativt små barn, blir för slitigt på familjen om jag måste lägga ner för mycket tid både på att lära mig vad som ska göras och sen utföra det med.
Så just nu är jag väl hantverkarnas dröm, försöker mest undvika att bli blåst i nuläget
Så just nu är jag väl hantverkarnas dröm, försöker mest undvika att bli blåst i nuläget
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Då är det väl bara att sätta en FTX på väggen och under en VVB. En fördel är om det inte är supertajt mot taket så det går att ta upp skillnaderna mot befintliga hål i taket
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden