Hej!

Håller på att planera installation av ventilerat golv i 2 rum i källaren och vi har sedan tidigare en tvättstuga som är uppvärmd.

I dagsläget har vi 2 pax-fläktar som drar ut luft från rummen nere, en i tvättstugan och en i det framtida kontoret. När det ventilerade golvet är lagt kommer golvvärme installeras som uppvärmning.

För att inte bara ventilera ut 40l/s med varm luft hela vintern funderade jag på att byta mina 2 pax till ett litet ftx, som ska värma upp mina 3 rum. Det är snack om ca 30 kvm i dagsläget (12+12+6).

Jag har sett pax eos som finns för ca 10’ samt en mindre mitsubishi för ca 5.

Fråga 1: är detta en bra ide?
Fråga 2: ska jag låta ventilationen från mina ventilerade golv blåsa rätt ut, eller ska jag låta det ledas till mitt ftx, antingen via spiro eller genom ”luften”.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.