Hej!
Håller på att planera installation av ventilerat golv i 2 rum i källaren och vi har sedan tidigare en tvättstuga som är uppvärmd.
I dagsläget har vi 2 pax-fläktar som drar ut luft från rummen nere, en i tvättstugan och en i det framtida kontoret. När det ventilerade golvet är lagt kommer golvvärme installeras som uppvärmning.
För att inte bara ventilera ut 40l/s med varm luft hela vintern funderade jag på att byta mina 2 pax till ett litet ftx, som ska värma upp mina 3 rum. Det är snack om ca 30 kvm i dagsläget (12+12+6).
Jag har sett pax eos som finns för ca 10’ samt en mindre mitsubishi för ca 5.
Fråga 1: är detta en bra ide?
Fråga 2: ska jag låta ventilationen från mina ventilerade golv blåsa rätt ut, eller ska jag låta det ledas till mitt ftx, antingen via spiro eller genom ”luften”.