18 925 läst ·
54 svar
19k läst
54 svar
Ljuddämpare på uteluft?
Visa bilaga Ven.pdf
Visa bilaga Ven2.pdf
Så blev det nu...
Och det är så det får bli...
Inväntar offerter på materialet.
Har fått på den första dragningen.. det blev c:a 38k det...
Men de hade struntat i att jag ville ha muffade ventilramar, dvs inte tagit hänsyn till mina önskemål. Vad gör man då? Jo man byter firma...
Visa bilaga Ven2.pdf
Så blev det nu...
Och det är så det får bli...
Inväntar offerter på materialet.
Har fått på den första dragningen.. det blev c:a 38k det...
Men de hade struntat i att jag ville ha muffade ventilramar, dvs inte tagit hänsyn till mina önskemål. Vad gör man då? Jo man byter firma...
Redigerat:
Muffade ventilramar? Kontrollera så att dom don du vill ha passar i dessa. Detta är en lite udda produkt så inte så konstigt om dom inte har dessa hemma.JOW skrev:
Jo, jag såg att du frågade om rensbarheten tidigare... det är nåt jag inte har rett ut ordentligt än så...hoppas på svar eller tips.. 
FrittDrag: Om man lägger en cirkulär dämpare i bjälklaget, så är den 200mm och bjälklaget 220, den hamnar i princip i mitten.
Om man då har rör fram till dämpare, och rör efter eller muff och därefter en böj 90gr så är ju den utförd med nippel i båda ändarna.
Då passar det utmärkt med muffad ventilram.
Sätter men en nipplad ventilram och en muff mellan böjen och ventilramen så hamnar ju böjen lite högt så att säga...
Eller skall man ta en kortböj?
FrittDrag: Om man lägger en cirkulär dämpare i bjälklaget, så är den 200mm och bjälklaget 220, den hamnar i princip i mitten.
Om man då har rör fram till dämpare, och rör efter eller muff och därefter en böj 90gr så är ju den utförd med nippel i båda ändarna.
Då passar det utmärkt med muffad ventilram.
Sätter men en nipplad ventilram och en muff mellan böjen och ventilramen så hamnar ju böjen lite högt så att säga...
Eller skall man ta en kortböj?
Om det gör någon skillnad så hade jag tänkt mig:
Tilluftdon: CKT (Rec Indovent).
Frånluftdon: CKS (Rec Indovent).
Och det är i dess datablad som de olika ventilramarna anges.
ZRT nippel med gummilist.. typ som på vanliga detaljer.
ZRU muffad.
Och så finns det två andra, tror det är nippel-mått men utan gummilist?
Tilluftdon: CKT (Rec Indovent).
Frånluftdon: CKS (Rec Indovent).
Och det är i dess datablad som de olika ventilramarna anges.
ZRT nippel med gummilist.. typ som på vanliga detaljer.
ZRU muffad.
Och så finns det två andra, tror det är nippel-mått men utan gummilist?
Jag skulle tro att man oftast ser nippelram av den anledningen att det är enklare att montera.
Man drar spirokanal så den sticker ner, sedan monteras takgips, eventuellt trimmas spirokanalen och man monterar nippelramen.
Skall man använda ram med muff mått måste man se till att den detalj man skall montera den mot sitter på rätt höjd ovan färdigt tak.
Angående rensning så använder nog dom flesta någon form av roterande borste, dessa brukar klara av att krypa förbi en 90gr böj men inte mer.
Så med lite planering kan man rensa större delarna av ett villasystem.
Man drar spirokanal så den sticker ner, sedan monteras takgips, eventuellt trimmas spirokanalen och man monterar nippelramen.
Skall man använda ram med muff mått måste man se till att den detalj man skall montera den mot sitter på rätt höjd ovan färdigt tak.
Angående rensning så använder nog dom flesta någon form av roterande borste, dessa brukar klara av att krypa förbi en 90gr böj men inte mer.
Så med lite planering kan man rensa större delarna av ett villasystem.
Ok, i mitt fall så är taken redan satta, och jag gör upp hål i innertaket i efterhand, monterar ventilramen, går sedan på med detalj, alternativt rör.
(Mellanbjälklaget är öppet uppifrån, och övervåningen är åtkomlig från kallvinden.)
(Mellanbjälklaget är öppet uppifrån, och övervåningen är åtkomlig från kallvinden.)
Fått lite svar nu.
Lite kommentarer.
Tvättstuga: "10 l/s frånluft + 1 l/s per m2 utöver 5 m2" detta blev då 15 l/s.
Vart finns detta? Jag hittade inte på något sådant i BBR, måste vara VVS AMA?
Likaså på ett litet badrum:
"min frånluft 10 l/s om fönstret är öppningsbart
ej öppningsbart fönster 15 l/s alt forcering 30 l/s"
Lite kommentarer.
Tvättstuga: "10 l/s frånluft + 1 l/s per m2 utöver 5 m2" detta blev då 15 l/s.
Vart finns detta? Jag hittade inte på något sådant i BBR, måste vara VVS AMA?
Likaså på ett litet badrum:
"min frånluft 10 l/s om fönstret är öppningsbart
ej öppningsbart fönster 15 l/s alt forcering 30 l/s"
Det var inga problem att få hem respektiva montera dessa.FrittDrag_II skrev:
Det enda som jag kan anmärka på var att när man monterar detaljen i muffade ventilramen så tar detaljen stopp på gängan i ventilramen.
Så muffen når inte fram till kanten på detaljen (kommer inte ihåg nu vad den kallas)...
Men väl över gummitätningen, så det är väl inget problem då egentligen.
Hur som helst, har iaf fått hem alla delar och det hamnar på plats lite vartefter.
En annan sak som är lite konstig, AMA anger att det skall vara trycktät nit eller skruv.
Skruv sägs att man skall undvika för rensningens skull.
Men det som säljs som "ventilationsnit" är ju inte en trycktät variant, vilket är lite märkligt.
Risken att kulan ramlar bort är väl inte så superstor, men märkligt att det säljs i vilket fall.
Klicka här för att svara