Hej
Har en fundering angående ventilation i ett rum i källaren.
Förutsättningar:
1-plans hus på ca 85m² med frånluft i badrum och wc. Eldning i braskamin större delen av året så ett självdrag via skorsten finns med.
Huset är tillbyggt och då byggdes även källaren till. I det rummet i källaren som byggdes till så är det isolerat och dränerat enligt konstens alla regler. Nu ska jag sätta en dörr där och avskärma från övriga källardelen som är oisolerad.
Frågan är hur jag får en bra ventilation i det rummet.
Frånluft med paxfläkt för att suga ner varmare luft från ovanvåningen?
Tilluft för att få självdrag från källaren till rummet ovanför?
Rummet värms upp med elradiator till ca 20 grader. Ovanvåningen ligger oftast på 22-24 grader vid eldning.
Källaren är alltså under rummet som är längst ned på bilden.
Har en fundering angående ventilation i ett rum i källaren.
Förutsättningar:
1-plans hus på ca 85m² med frånluft i badrum och wc. Eldning i braskamin större delen av året så ett självdrag via skorsten finns med.
Huset är tillbyggt och då byggdes även källaren till. I det rummet i källaren som byggdes till så är det isolerat och dränerat enligt konstens alla regler. Nu ska jag sätta en dörr där och avskärma från övriga källardelen som är oisolerad.
Frågan är hur jag får en bra ventilation i det rummet.
Frånluft med paxfläkt för att suga ner varmare luft från ovanvåningen?
Tilluft för att få självdrag från källaren till rummet ovanför?
Rummet värms upp med elradiator till ca 20 grader. Ovanvåningen ligger oftast på 22-24 grader vid eldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källaren är alltså under rummet som är längst ned på bilden.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
För att få ner varm luft i källaren mha ventilation så måste ni installera FT(X) så att varm luft trycks ner, med då gäller det att det är ganska mycket frånluft i källaren.
Frånluft har man aldrig i vistelserum.
Frånluft har man aldrig i vistelserum.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag ringde Pax igår och frågade. Fick väldigt bra svar. Pratade i säkert 20 minuter.
Den enkla lösningen är tilluft direkt genom yttervägg i källaren och en kanalfläkt på vinden med konstant frånluft från WC och dusch. Kanalfläkten sitter redan där, jag behöver bara en 5-stegs trafo att styra den med.
Men för att ta tillvara på överskottsvärmen så behövs det dubbla spirorör från ovanvåning till källaren med kanalfläktar. Känner att det blir en större kostnad än vad det kostar att ha en radiator där nere.
Den enkla lösningen är tilluft direkt genom yttervägg i källaren och en kanalfläkt på vinden med konstant frånluft från WC och dusch. Kanalfläkten sitter redan där, jag behöver bara en 5-stegs trafo att styra den med.
Men för att ta tillvara på överskottsvärmen så behövs det dubbla spirorör från ovanvåning till källaren med kanalfläktar. Känner att det blir en större kostnad än vad det kostar att ha en radiator där nere.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden