Hej

Har en fundering angående ventilation i ett rum i källaren.
Förutsättningar:
1-plans hus på ca 85m² med frånluft i badrum och wc. Eldning i braskamin större delen av året så ett självdrag via skorsten finns med.
Huset är tillbyggt och då byggdes även källaren till. I det rummet i källaren som byggdes till så är det isolerat och dränerat enligt konstens alla regler. Nu ska jag sätta en dörr där och avskärma från övriga källardelen som är oisolerad.

Frågan är hur jag får en bra ventilation i det rummet.
Frånluft med paxfläkt för att suga ner varmare luft från ovanvåningen?
Tilluft för att få självdrag från källaren till rummet ovanför?

Rummet värms upp med elradiator till ca 20 grader. Ovanvåningen ligger oftast på 22-24 grader vid eldning.

Ritning av husets planlösning som visar frånluft i badrum, WC och placering av en braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källaren är alltså under rummet som är längst ned på bilden.

R
Någon gammal panna som stått i källaren ansluten till skorsten , ibland finns det en
pipa som går ända ner
Upp å taket , hissa ner ett snöre med tyngd i alla pipor då får du klart om det
är någon som går ända ner

För att få ner varm luft i källaren mha ventilation så måste ni installera FT(X) så att varm luft trycks ner, med då gäller det att det är ganska mycket frånluft i källaren.
Frånluft har man aldrig i vistelserum.

P
Fullösningen är ju att flytta varm luft från ovanvåningen ner i källaren via Spirorör och fläkt - Det blir då kass tilluft med begagnad luft.

Frånluft betyder att du suger luften från övriga källarrum in i det rummet och sen ut.

Jag ringde Pax igår och frågade. Fick väldigt bra svar. Pratade i säkert 20 minuter.
Den enkla lösningen är tilluft direkt genom yttervägg i källaren och en kanalfläkt på vinden med konstant frånluft från WC och dusch. Kanalfläkten sitter redan där, jag behöver bara en 5-stegs trafo att styra den med.

Men för att ta tillvara på överskottsvärmen så behövs det dubbla spirorör från ovanvåning till källaren med kanalfläktar. Känner att det blir en större kostnad än vad det kostar att ha en radiator där nere.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.