Hej

Har en 10 år gammal NIBE 1235 med en FLM30 frånluftsmodul tillkopplad. Nu i helgen började jordfelsbrytaren lösa ut. Och så fort man slår till den löser den direkt eller går någon timme eller 2. Har lokaliserat det till FLM30. Den har fungerar utan problem i 10 år. Vad kan ha hänt?

Exakt hur har du lokaliserat det till flm30?

Jordfel kan vara lite knepiga. Om det är överledning mellan nollan i en apparat till jord. Så kan det "repareras" genom att koppla bort en helt annan apparat. Vilket givetvis inte löser problemet på riktigt.

H hempularen skrev:
Exakt hur har du lokaliserat det till flm30?

Jordfel kan vara lite knepiga. Om det är överledning mellan nollan i en apparat till jord. Så kan det "repareras" genom att koppla bort en helt annan apparat. Vilket givetvis inte löser problemet på riktigt.
Jag först hittade jag vilken säkring som det kom i från genom att testa en säkring i taget till jordfelsbrytaren slog ifrån varje gång samma säkring aktiverades, sen kopplade jag bort allt på den säkringen och testade att koppla i en produkt i taget tills jag märkta att kopplar jag i FLM30 slår jordfelsbrytaren. Då är FLM30 det ända som sitter på den säkringen. Och är FLMn inte inkopplat fungerar allt.

OK, så även om allt annat är brutet så löser JFB om FLM 30 kopplas in?

I så fall låter det korrekt, att det måste vara där felet sitter.

Vet inget om den modulen, men vad finns det i den? Antar att där finns en eller flera fläktar? Sitter det någon värmepump i dne delen? Någon pump?

I o för sig så indikerar ju utlösningen ett verkligt problem...
Å andra sidan brukar man ofta ha värmepumpar på egen 300mA istället (som brandskydds JFB). Då accepterar man lite överledning i t ex elpatroner.
Läge att kontinuitetsmäta och säkerställa skyddsjord/hölje för personskyddet försvinner ju.

Finns en cirkulationspump, en fläkt och enkel styrelektronik. På FLM 30 finns en huvudbrytare samt en brytare till cirkulationspumpen. Inkopplingen kan vara antingen fast installerad (med säkerhetsbrytare eller via värmepannan) eller stickpropp.

Kolla kondensvattenslangen så den inte är igensatt och det är fullt med vatten i FLM

Den är installerad med stickpropp och inte på samma säkringar som värmepumpen. Ska kolla kondensvattenslangen när jag kommer hem.

Körde lite tryckluft i kondensvattenslangen och det bubblade till och rann ut jäkligt mycket vatten.

J Johan&Ana skrev:
Körde lite tryckluft i kondensvattenslangen och det bubblade till och rann ut jäkligt mycket vatten.
Slangen ska ligga i en kringla, så det blir ett vattenlås. Så lite vatten är det alltid i den. Men ibland blir det igensatt med damm så vattnet inte rinner ut.

Om inte det hjälpte, så prova att slå av strömbrytaren till cirkulationspumpen i flm och se om jordfelsbrytaren löser ändå

Nu verkar det fungera igen efter jag låtit det torka. När jag blåste på med lite tryckluft i kondensslangen rann det ut säkert en liter vatten. Slangen låg inte så det bildades något vattenlås, får fixa det. Tack för tipset med kondensslangen.

Hur mycket vatten kan det rinna/droppa från kondensslangen?

Med den fuktiga luft vi har haft nu, så kan det säkert bli flera liter om dagen. Troligen har du fått översvämning i något tråg inne i apparaten, vatten har droppat på någon av elkomponenterna. Du kanske borde öppna den och titta. Det kan kanske ligga flera liter på bottenplåten om den är tät i botten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.