Håller på att riva ner i vårt kök och för att få ner väggskåp fick vi koppla bort ventilationsröret från ventilationskanalen(tror jag det heter).
Tanken är att sätta dit det igen (eller nytta liknande via sån kökssaxar med kåpa).
Vi har planerat väggskåp som slutar strax under kanalen dock men med tanke på hur kanalen är placerad och hur den ser ut blir jag osäker ...
Där är inget på kanalen som man kan skruva fast kåpan på. Hur gör jag då? Finns det något annat man kan fästa precis vid kanaldelen? Eller måste den mötas av ett väggskåp?
Väldigt tacksam för tips
Tanken är att sätta dit det igen (eller nytta liknande via sån kökssaxar med kåpa).
Vi har planerat väggskåp som slutar strax under kanalen dock men med tanke på hur kanalen är placerad och hur den ser ut blir jag osäker ...
Där är inget på kanalen som man kan skruva fast kåpan på. Hur gör jag då? Finns det något annat man kan fästa precis vid kanaldelen? Eller måste den mötas av ett väggskåp?
Väldigt tacksam för tips
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så som det var innan: ventilationskåpan var skruvat mot insidan av väggskåpet, och väggskåp mötte själva kanalen. Där var även nån tätning mot kanalen på själva väggakåpet, osäker vilken sort.
Osäker om det var korrekt gjort men var så när vi flyttade in och nog varit så sen lägenheterna fixades kanske.
Osäker om det var korrekt gjort men var så när vi flyttade in och nog varit så sen lägenheterna fixades kanske.
Det kan få minst sagt otrevliga konsekvenser om man kopplar på en fläkt på en imkanal. Oftast är de gjorda för självdrag, och du kan då dela kanal med grannen. Kopplar du då på en fläkt så finns risken att du blåser in ditt matos rakt in i grannens kök! Ibland är det också kopplat med hela lägenhetens ventilation genom köksfläkten (som går konstant), och plockar du då bort den saknar lägenheten ventilation helt.
Kolla med styrelsen/fastighetsägaren hur det ser ut innan du planerar vidare! Om det visar sig att det är fritt fram att sätta dit en egen köksfläkt så finns det stosar att köpa (t.ex. https://ventilation.se/trumsats-for-koksflakt-125.htm)
Kolla med styrelsen/fastighetsägaren hur det ser ut innan du planerar vidare! Om det visar sig att det är fritt fram att sätta dit en egen köksfläkt så finns det stosar att köpa (t.ex. https://ventilation.se/trumsats-for-koksflakt-125.htm)
Ah, då är det helt oproblematiskt att bara sätta dit en stos. Jag hade tagit en med instick (https://ventilation.se/trumsats-for-koksflakt-125-med-genomforing.htm) och sedan tätat med stenull inne i själva kanalen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

