L
Håller på att riva ner i vårt kök och för att få ner väggskåp fick vi koppla bort ventilationsröret från ventilationskanalen(tror jag det heter).

Tanken är att sätta dit det igen (eller nytta liknande via sån kökssaxar med kåpa).

Vi har planerat väggskåp som slutar strax under kanalen dock men med tanke på hur kanalen är placerad och hur den ser ut blir jag osäker ...

Där är inget på kanalen som man kan skruva fast kåpan på. Hur gör jag då? Finns det något annat man kan fästa precis vid kanaldelen? Eller måste den mötas av ett väggskåp?

Väldigt tacksam för tips :)

• Öppet ventilationsrör i taket efter borttagning av köksskåp, synliga skruvhål och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avlägsnade väggskåp visar en öppen ventilationskanal i hörnet av ett kök med synligt slitage och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som en imkanal som inte är gjord för att koppla en fläkt till. Bor du i lägenhet eller i villa?

L
Lägenhet. Tanken är att köra liknande som innan, ventilationsrör kopplad till vanlig köksfläkt ( enbart för luften ska röra sig o ingen direkt funktion )

L
Så som det var innan: ventilationskåpan var skruvat mot insidan av väggskåpet, och väggskåp mötte själva kanalen. Där var även nån tätning mot kanalen på själva väggakåpet, osäker vilken sort.

Osäker om det var korrekt gjort men var så när vi flyttade in och nog varit så sen lägenheterna fixades kanske.

Det kan få minst sagt otrevliga konsekvenser om man kopplar på en fläkt på en imkanal. Oftast är de gjorda för självdrag, och du kan då dela kanal med grannen. Kopplar du då på en fläkt så finns risken att du blåser in ditt matos rakt in i grannens kök! Ibland är det också kopplat med hela lägenhetens ventilation genom köksfläkten (som går konstant), och plockar du då bort den saknar lägenheten ventilation helt.

Kolla med styrelsen/fastighetsägaren hur det ser ut innan du planerar vidare! Om det visar sig att det är fritt fram att sätta dit en egen köksfläkt så finns det stosar att köpa (t.ex. https://ventilation.se/trumsats-for-koksflakt-125.htm)

• Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
L
Tack för tips och råd. Det kanske inte heter köksfläkt det jag menar men det är sån som typ bara ”öppnar” med en liten timer som man vrider på, som var där tidigare

L
Problemet jag ser är bara att det ej går att skruva direkt på själva kanalen, så jag antar att jag måste ha en bit skåp som går hela vägen upp så jag kan fästa stoset på den?

Var slutar kanalen i andra änden? Kan du inte knacka bort hela kanalen och fästa stosen där den går in i väggen? Då kan ni ha väggskåp hela vägen upp.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.