Hej, läser intensivt på ventilationssidorna men efter vent-företaget varit och hälsat på tänker jag att det är bäst att fråga även här för granskning.

1,5-plans trähus från -59 på 105kvm med inredd vind på 35kvm samt biyta på 40kvm.
Huset deklarerat med Mekanisk frånluft men utsug endast på WCx2 så det borde rimligtvis kunna gå under Självdrag.
Inga friskluftsintag och luften kommer in via; dörr, originalfönster samt köksfläkt (eller bara kallras just där)
Elradiatorer i alla rum, luft/luftvärmepump ovan dörr, vedkamin i vardagsrum
Elförbrukning på ca 19000kWh/år

Inget svart på vitt att ngt borde ändras förutom det uppenbara samt några faktorer:
- vettigare friskluftsintag
- ev hälsosymptom som kan ha med luft att göra
- astma och ffa pollen på en i familjen
(Inte friskluftsintag hur som helst - kan bli värre)

Har ni några kloka förslag?
- smälla på dyr fin lösning om vi inte de facto har problem?
- luftintag med pollenfilter -> vent-företaget trodde inte Självdraget skulle orka dra in någon luft genom de filtren
- beräknad ökad energiförbrukning vid nytt luftintag?

Helst hade jag ju mätt kvalite och flöde och fått svart på vitt men det verkar vara en utopi.

För det första ska ni ha ventiler i sovrum och v-rum. Även frånluft från ev tvättstuga. Om luften är unken på morgonen i tex sovrum börja med att borra upp ventiler i vägg eller fönsterkarmar. Vill ni ha det bästa , satsa på ett FTX-system. Kostar nog runt 100.000kr eller mer beroende på hur svårt det är att montera rör.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
För det första ska ni ha ventiler i sovrum och v-rum. Även frånluft från ev tvättstuga. Om luften är unken på morgonen i tex sovrum börja med att borra upp ventiler i vägg eller fönsterkarmar. Vill ni ha det bästa , satsa på ett FTX-system. Kostar nog runt 100.000kr eller mer beroende på hur svårt det är att montera rör.
OK, tack!

Tvättstuga har frånluft iom fuktstyrd pax men det är i biytan så en isolerad välventilerad yta :)

Tankar om att ventilationsföretaget inte trodde att självdraget skulle orka dra in luft genom täta allergi/pollen-filter? Sant eller falskt? (Ffa övervåningen)
(Kan testa förstås men trist med hål i väggen om det inte ger nåt)

Luften är egentligen inte unken vilket bromsar mig att göra ingrepp...

M
Täta filter i tilluft = dpligveller ingen tilluft.
Eldar du mycket i kaminen? Bättre frpnluft finns inte :)
Kosta på dig att minska filter i tilluften och elda året runt. old school ventilation

Hus från 1959 har förmodligen asfaboard som vindskiva. Den luktar fruktansvärt illa än idag av en frän kemisk doft som man får huvudvärk av.
Huset har klarat sig än så länge med självdrag och lukten avlägsnar sig utåt. Men om man sätter in frånlufts ventilation så får man ett undertryck i huset som är svårt att kompensera med bara ventiler, nu letar sig lukten in i varenda springa runt fönster, under golvlister och man får det som felaktigt kallas för ett ”mögelhus” fast huset är torrt.
Möjligen kan ett välbalanserat FTX system klar det, men så fort det blir ett lägre lufttryck inne än ute får man in lukten.:poop: Varning !!!

Att borra genom en vägg är helt onödigt, det räcker att avlägsna en 1/2 meter av packningen i överkant på fönstret i sovrummet. Så har jag det och det är gratis.
Det är samma sak som firman för dyra pengar borrar en massa hål i karmen och sätter en perforerad täcklist för att dölja hålen.

Hej,

Tack för svar. Att släppa in luften ofiltrerad är inte ett alternativ då vi har flera pollenallergiker i familjen

Tack för tipset om byggmaterial, ser inte ut att vara en dyl men däremot en svart vindpapp.

Nu har jag alltså börjat ta upp hål för tillluft och testar vilken filternivå jag hamnar på. Ljuddämpande Fresh-ventiler blev det.

Hej, posta gärna resultat / reflektioner av vad freshventilerna gav eller inte gav.

M
D danjohaneriksson skrev:
Hej,

Tack för svar. Att släppa in luften ofiltrerad är inte ett alternativ då vi har flera pollenallergiker i familjen

Tack för tipset om byggmaterial, ser inte ut att vara en dyl men däremot en svart vindpapp.

Nu har jag alltså börjat ta upp hål för tillluft och testar vilken filternivå jag hamnar på. Ljuddämpande Fresh-ventiler blev det.
För pollen räcker det att skära ut en bit av tex motsvarande filter i tex köksfläkt.
Pollen är i sammanhanget STORA partiklar och går att filtrera bort utan att påverka lufttillförsel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.