U
Hej!
Ska installera en takfläkt för att styra upp det obefintliga självdraget. Har läst otaliga trådar om svårigheterna med att få bra flöden på övervåningar när man ska förbättra självdrag.

I ett av sovrummen på övervåningen, som saknar tilluft idag, sitter det vattenburna elementet inte under fönstret utan på en annan vägg. Hade annars tänkt Easy-vent-lösning för tilluften.

Min undran nu är om ni har någon tanke om vad jag ska ha för tilluftslösning i detta rum? Fönsterventil? Tilluftsventil högt upp ovanför fönstret? Styra med VVS och flytta elementet och köra Easy-vent? Min undran är främst av komfort-skäl. Vill inte ha överdrivet förstärkt kallras, utöver fönstret. Eller är det att oroa sig i onödan, då tilluften ändå kommer att bli frånluft pga tryckskillnaden? Hehe.

Om det inte finns ngn frånluft på ovanvån, så är det mest sannolikt att alla ventiler/öppningar blir frånluftsventiler.
Ska det bli ngn tilluft så måste det också finnas frånluft. Eftersom lufttrycket ökar ju högre upp i huset (uppvärmd bostadsdel) man kommer så är det ändå risk för mestadels frånluft. Om man inte har en varm och hög skorsten som kan ge självdraget ordentlig termisk skjuts så är det nog bara mekanisk frånluft som fungerar. (För att tilluftsventilerna ska bli just tilluftsventiler.)

U
Just. Det kommer samtidigt att installeras en takfläkt, med frånluftsdon på toaletterna, en på vardera våning, för att ersätta det gamla självdraget.

Då kan det fungera. Det märker du efter att takfläkten installerats, dvs om det drar in luft genom ett marginellt gläntat fönster.

Har ingen koll på dessa olika ventiler, men skulle själv också till varje pris undvika kalluftsdrag. (Det är bl a därför vi har FTX med riktigt varm och go tilluft (+29 - +39 C).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.