Ventilation
frihopper: [citat] Det finns ingen risk att ett sånt flexibelt rör "säckar" ned i kanalen i skorstenen? Eftersom kanalen från badrummet på 0,5-0,7 meter ansluter till kanalen i skorstenen som är öppen nedåt kanske 6 meter?
C.Lundin: Ladda ner arbetsmiljöverkets bullerapp. Vi låter utföra många riktiga bullermätningar på jobbet och ofta stämmer deras app väldigt bra. Men det finns många företag som i princip bara mäter buller och redovisar detta till myndigheter och liknande. Lär inte vara några konstigheter att låta dem göra det privat.
Hjulbent: Hur har du tänk att den fuktiga luften ska transporteras ut, det är inget bra att den stannar i något rum, för övrigt går det bra att ha den där med en sämre reaktion på fukt, se bara till att kanalen är tät mot väggen
kruset: [citat] Kolfilter fläktar är djävulens påfund, borde förbjudas enligt mig
Tjoa: ;) Nä, jag menar att innan hade du förmodligen 10-30 l/s i grundflöde kontra forcering. Och byter du don justerar man in ett konstant flöde på ca 15l/s.
topmount: Låter som den funkar till detta och allt annat också:D
Husqvarna220Ac: I vårt gamla hus har det byggt att tvättstuga och badrum satt bakom varann, och rakt ovanför badrum, och alla 3 delade samma kanal.. Kör Pax, antingen med fuktstyrningen/timer, eller endast timer, bäst att dra fram en fast fas, samt en ”tändtråd” från belysning..
MantaTIC: Frågan handlade om brandisolering/brandskydd. Till och frånluft behöver ej kondensisoleras i mitt fall eftersom dom går i uppvärmt utrymme, däremot så kommer röret för uteluft att kondensisoleras eftersom det röret kyls ned av uteluften och det då finns risk för kondensutfällning. Tack ändå för att du uppmärksammade det ifall jag skulle ha missat!
Tjoa: Det är sällan man demonterar och byter agg för att de är "halvdåliga". De körs som sagt tills de är slut och sen slängs dem.
seberik: Hej! Ska snart dra igång och ändra planlösningen i min lägenhet och en kvarstående punkt är hur jag snyggast förlänger ventilationen till köket (se skiss). Alternativen som jag ser det är att antingen dra ett rör eller fortsätta mura in i samma stil som nuvarande. Det jag funderar över är dock om det går att få ventilationen längs med väggen? Tänker att det är dumt för
FrittDrag_II: Svårt med vad man menar med snygga don, här är två lite annorlunda don för bostad (takmontage) Lindab har sitt Airy https://itsolution.lindab.com/LindabWebProductsDoc/PDF/Documentation/ADS/se/Technical/AIRY.pdf är ett don med injusteringskona och sedan en täckplåt som "döljer" donet. Swegon har DOMO https://www.luftbutiken.se/tilluftsventil/947-swegon-tilluftsventil-domo-100mm.html
KnockOnWood: [citat] Kanske lite off topic men... Kolla först att FTX-aggregatet har någon slags sommar-bypass. Dvs att det inte värmer upp tilluften i onödan svala sommarnätter, när man vill att den svalare uteluften skall kyla ner inomhus, så man blir av med middagshettan. Något jag missade att beställa till vår FTX, och har ångrat ibland när man ligger och vrider sig och undrar varför det är
lillskopa: Det är dubbla lager armaflex. Jag har sett till att alla skarvar är tejpade samt att det är ordentligt tejpat med t-flex i skarv mellan regel och armaflex samt att glipor mellan regel och armaflex minimerats med kompletterande armaflex. Rören går ner i grunden (varmgrund) och det finns möjlighet att ta bort trossbottenskivorna och isolering i facken för genomföringen för att komma åt
Tjoa: F7 stoppar pollen, men det kan komma in via andra källor. Tänk ytterkläder, dörrar som öppnas och stängs. Upplevs problem även inomhus kan det vara bra att komplettera med en luftrenare. Men eftersom människor är olika känsliga så är det upp till var och en att kolla vad som behövs. Som tillägg kan sägas att filter kvaliten F7 finns inte längre utan har ersatts av något som heter
TheeDude: Gammal tråd, men var det någon som testade vad "Overpressure/Övertryck" ingången gör? Jag kan ju gissa vad den gör, men har inte monterat mitt Heru aggregat ännu..
mexitegel: Huset har ju klarat sig minst 50 år innan, varför skulle det bli markant sämre på ett par år nu? I mina öron låter det som en helt onödig åtgärd :)
EmiliaT: Lådan är oisolerad. Men har den kunnat stå oisolerad ända sen potentiellt slutet på 50-talet lär den klara några år till oavsett vad reglerna säger. Har beställt en ny standardfläkt med inbyggd motor nu. Men om några år när vi bygger om köket så är det nog ingen dum idé att väcka upp utrymmet på vinden till en extern fläkt.
OlleGustavsson: Jag försöker bilda mig en uppfattning om vilken ventilationslösning vi ska skaffa när vi kastar ut vår defekta frånluftsvärmepump. Såhär är förutsättningarna: 150 m2 faluhus från 88 Tilluft är genom ett tilluftsaggregat (vattenbatteri - funkar fint) Frånluft sköts av flvp Extra krydda är att en egen liten fläkt pressar ner luft fr klädkammare vån 2 ner i tät krypgrund, luften
jan_banan: Tack för svaret. Nya radialfläktar var ju dels inte så lätt att hitta och de jag sett på nätet var dyra. Skjuts på framtiden om det inte dyker upp en billigare lösning. Ska testa att byta kondesatorerna också, tycker de har problem att spinna upp på transformatorns två lägsta lägen.
Mick3: Sitter på kortsidan av huset. Bara trä på den sidan. ”Problemet” är att det redan är spacklat o målat. Så man vill inte borra för mycket hål överallt
Henkarisma: Inte hemma så jag kan inte fota men kanske bilden nedan klargör lite. Svarta cirkeln är hålet i ytterväggen, röda cirkeln är röret/kanalen som kommer inifrån, uppstår ett visst utrymme mellan dessa två enligt bild (det som är gult på bilden), vad ska jag använda för att täta mellan det? [bild]
exerg: Ftx gör naturligtvis att du får frisk luft i de rum du blåser in luft i och i så fall borde väl helst hela huset vara med i växlingen, åtminstone för ekonomins skull. Undertrycket i huset får du ändå dras med, men luftomsättningen håller bl.a fukthalter som annars har en tendens att smita upp i otätheter mot vinden och förorsaka problem, i schack.
Shorash: Hej, jag har köpt 2 plan hus från 1967 med dålig självdrag ventilation. undrar om hur man dra ny ventilations rör inom huset om jag köper FTX och kan man installera aggregatet i första våning? mvh Shorash
sinuslinus: [citat] Står inget om storlek på glasyta. ”Krav på nya byggnader och ombyggnad eller annan ändring Nuvarande regler om glas i byggnader gäller alla byggnader där bygganmälan eller ändringar i byggnaden har gjorts den 1 juli 2009 eller senare. Vid ändring, till exempel fönsterbyte, montering av ny fönsterdörr eller inglasning av balkong eller altan, gäller samma krav som vid
Chrlen: Hej, Vi ska sätta in FTX-ventilation i ett äldre 1.5 plans villa med källare. Detta medför vissa problem bland annat så tänkte vi dra ett schakt bredvid murstocken mellan källare och vind. Där kommer spirorören väldigt en rökkanal i stål som går till kaminen ca 5-10 cm ifrån. Är det någon som vet hur man isolerar mellan här? Mvh Christian
surfarn: [citat] Vi har fläkten underverk och den blåser utav bara tusan. Vi har en häll med två plattor under så jag tror nog det blir bra, men förstår vad du menar. vi får se hur det blir. kanske får anledning att ändra på detta i framtiden
Crayo: Ctc s lösning heter ecovåf. Tror jag läste att inne har nån med
Anna_H: Bättre att göra så än att börja såga i det eller försöka ta bort det.