Hej!

Jag vet att detta har varit uppe förut, men jag skulle vilja se vad ni tycker om värdena på min ftx. Anledningen jag frågar är att jag tycker att värmaren går på lite ofta i systemet. Men det kanske är normalt...?

När bilden togs lät jag stänga av värmaren för att se hur mycket återvinning den ger.

Inomhus temp 20-22 grader.
Utomhus temp: 4,4
Tilluft: 17,1
Frånluft: 19,1
 
  • Två termostater på en vägg som visar inomhus-, frånlufts- och utomhustemperatur samt återvinningseffektivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FTX-systemets display visar inomhustemperatur 22,0 grader och olika värden för tilluft- och frånluftsfläktar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på FTX-system som visar inomhus temperatur på 22 grader och noll procent värmeåtervinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för typ av vvxl? Roterande?
Vad har du för isolering ? Vart är vvxl placerad? Svårt o veta om det är bra när man inte vet alla omständigheter..
Kan skriva senare ikväll vad mitt ftx säger me just nu ör det 12 grader så ganska orelevant
 
Hej! Det är en fresh frx 110s. Roterande. Den är placerad på vind. Rören ligger i lösullen på vinden med en nätmatta utlaggd på rören.
 
  • Rör som sticker ut ur isolering på vinden, täckt med en nätmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är frånluftstemperaturen efter VVX? normalt borde frånluft och rum ha samma värde och efter växlaren heta avluft?
 
Avluft verkar det inte finnas något som heter. Tilluft tror jag är det som går tillbaka in i huset efter vvx.
 
Vad har du för börvärde på FTX tilluften?
 
Börvärde? Är det temperaturen man vill ha på tilluften? Den står på 18 grader.
 
Ja precis, du kan sänka den om du vill
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ja precis, du kan sänka den om du vill
Fick höra att man skulle ligga 2 - 3 grader under värmen i huset för att få bra cirkulation utan att det känns som det drar kallt.
 
Vad har du för värme i huset? Jag gissar att FTX-aggregatet har ett element den värmer med om du drar upp börvärdet vilket kanske gör att kostnaden drar iväg...
 
Vi har bergvärme. Ja precis. Ställer jag börvärdet till 21 grader exempelvis så värmer den mer med el.
 
Ställ ner den så lågt det går utan att det blir dålig komfort.
 
Varför sätter ni ftx under bergvärmen? Borde vara tvärt om. Ftx-temperaturen bör ställas högre än grundvärmen och elpatron stängas av för att säkerställa att återvinningen maximeras.
Sätter du FTX temperaturen under faktiskt rumstemperatur så slutar stänger ju aggregatet av återvinningen.
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Idag ser det ut såhär. Har stängt av värmaren och satt börvärde till 19 grader.

Borde inte frånluft ha samma temp som i rummet?
 
  • Termostat och ventilationskontroll på vägg visar inomhus-, frånlufts-, ute- och returtemperaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frånluften mäts ju i agget. Och någon/några grader förlust känns väl inte jättekonstigt om du har allting draget på vinden?
Har du installerat ftx systemet själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.