Hej!
Jag vet att detta har varit uppe förut, men jag skulle vilja se vad ni tycker om värdena på min ftx. Anledningen jag frågar är att jag tycker att värmaren går på lite ofta i systemet. Men det kanske är normalt...?
När bilden togs lät jag stänga av värmaren för att se hur mycket återvinning den ger.
Inomhus temp 20-22 grader.
Utomhus temp: 4,4
Tilluft: 17,1
Frånluft: 19,1
Jag vet att detta har varit uppe förut, men jag skulle vilja se vad ni tycker om värdena på min ftx. Anledningen jag frågar är att jag tycker att värmaren går på lite ofta i systemet. Men det kanske är normalt...?
När bilden togs lät jag stänga av värmaren för att se hur mycket återvinning den ger.
Inomhus temp 20-22 grader.
Utomhus temp: 4,4
Tilluft: 17,1
Frånluft: 19,1
Vad är det för typ av vvxl? Roterande?
Vad har du för isolering ? Vart är vvxl placerad? Svårt o veta om det är bra när man inte vet alla omständigheter..
Kan skriva senare ikväll vad mitt ftx säger me just nu ör det 12 grader så ganska orelevant
Vad har du för isolering ? Vart är vvxl placerad? Svårt o veta om det är bra när man inte vet alla omständigheter..
Kan skriva senare ikväll vad mitt ftx säger me just nu ör det 12 grader så ganska orelevant
Avluft verkar det inte finnas något som heter. Tilluft tror jag är det som går tillbaka in i huset efter vvx.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Vad har du för börvärde på FTX tilluften?
Börvärde? Är det temperaturen man vill ha på tilluften? Den står på 18 grader.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Ja precis, du kan sänka den om du vill
Vi har bergvärme. Ja precis. Ställer jag börvärdet till 21 grader exempelvis så värmer den mer med el.
Varför sätter ni ftx under bergvärmen? Borde vara tvärt om. Ftx-temperaturen bör ställas högre än grundvärmen och elpatron stängas av för att säkerställa att återvinningen maximeras.
Sätter du FTX temperaturen under faktiskt rumstemperatur så slutar stänger ju aggregatet av återvinningen.
Sätter du FTX temperaturen under faktiskt rumstemperatur så slutar stänger ju aggregatet av återvinningen.