24 896 läst ·
21 svar
25k läst
21 svar
Byta lager fläktmotorn SVF-7
På mina fläktar där jag har bytt lager så sitter det två motställda buktade brickor på axeln sedan låses axeln fast med en segersäkring. Denna monteras med ett avsett verktyg eller krängs på plats med en vanlig tång i ett spår i axeln.M Matte_73 skrev:
Vet inte vilken typ av motor du har, men på min fläktmotor så sticker axeln ut genom lagret, på axeln läggs de två buktande brickorna så att de bildar ett "ufo" i profil (två konvexa sidor). Sedan längst ut kommer segersäkringsringen som fästs i ett spår i axeln.
De två brickorna pressar då med lite kraft mot lagrets innerdel.
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Offtopic men dylika motorer som enbart har bussningar kan man inte bara rengöra på normalt sätt och smörja igen utan sintrat oljebrons som har gått länge blir fulla i skit som måste värmas ur med ganska så hög värme. Gärna gassvets. Då lägger man de på nån plåt och värmer dem och då pyr oljan och skiten ur porerna. Det kan man få upprepa ibland efter att ha badat de lite i rengöringsmedel. Sen när de anses rena så får man låta de ligga i olja så de kan suga i sig igen och mättas.
Detta fungerar ju såklart bara på porösa bussningar. Finns ju en del med stålbussningar och oljefilt också.
Detta fungerar ju såklart bara på porösa bussningar. Finns ju en del med stålbussningar och oljefilt också.
E etompau skrev:Vet inte vilken typ av motor du har, men på min fläktmotor så sticker axeln ut genom lagret, på axeln läggs de två buktande brickorna så att de bildar ett "ufo" i profil (två konvexa sidor). Sedan längst ut kommer segersäkringsringen som fästs i ett spår i axeln.
problemet för mig är att dom 2 buktade brickorna är så stora i mitten att segersäkringen rymms i hålet och därför inte kan hålla emot brickorna så jag fick sätta brickorna längst ner så formationen blev timglas och sedan lager och tillslut segersäkringen
Håller med om att filmen inte är det bästa då han visar en del saker utanför bilden. Men se från 8,15 till 9.20. Så ser du på slutet att han pillar dit en låsring med en vinklad låsringstång. Låsringen ska fästas i höjd med en skåra på axeln/stången. Den håller då kvar lager och brickorna som ska monteras på konkavt och konvext, se hans ritning. Du ser att den äldre låsringen ligger kvar på bänken till höger i bild.M Matte_73 skrev:
Jag har även gjort ett sådant byte. Utan rätt tång och med smal skruvmejsel som gav lite mer pillande. Då du behöver öppna låsringen för att få ner den på stången. Rengör noga innan.
Lycka till.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden