Fukten i badrummet stannar kvar länge och jag tänkte rengöra och eventuella justera frånluftsventilen.
Jag förstår dock inte hur jag får ut mittdelen. Det går inte att skruva ut den. Den verkar vara fäst i slitsen uppe till vänster och den går att vicka och vinkla. Ska det in något verktyg i slitsen?
Jag förstår dock inte hur jag får ut mittdelen. Det går inte att skruva ut den. Den verkar vara fäst i slitsen uppe till vänster och den går att vicka och vinkla. Ska det in något verktyg i slitsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter ventilen i en villa eller ett flerfamiljshus? Att ändra en ventil påverkar balansen i hela ventilationssystemet. Är det en villa så är din "egna" balans som påverkas men är det i ett flerfamiljshus så kan det bli att om du ändrar justeringen på din ventil så kan ventilationen i värsta fall försvinna i dina grannars ventiler. Vilket inte gör husägaren speciellt glad.
Ska kika om hela går att ta loss.
Den sitter i ett flerfamiljshus. Senaste historiken för den är dock:
* Hyresvärd installerar ny ventilationstrumma i trapphuset på sommaren.
* Det blir för kallt i lägenheten på vintern pga att för mycket luft sugs ut.
* De justerar ventilerna i enbart min lägenhet när jag felanmäler..
Så jag tänker att jag kan släppa ut lite mer luft utan att någon bryr sig
.
Den sitter i ett flerfamiljshus. Senaste historiken för den är dock:
* Hyresvärd installerar ny ventilationstrumma i trapphuset på sommaren.
* Det blir för kallt i lägenheten på vintern pga att för mycket luft sugs ut.
* De justerar ventilerna i enbart min lägenhet när jag felanmäler..
Så jag tänker att jag kan släppa ut lite mer luft utan att någon bryr sig
Innan du börja skruva på någon mutter kan du pröva att göra rent allt du kommer åt. När du tagit loss ventilen kan den dammsugas, blåsas rent eller sköljas - det beror lite på. Kanalen kan du dammsuga (lugnt och försiktigt), eventuellt med en elementborste som du trycker fast ordentligt på dammsugarröret.
Så gör jag i mitt badrum 4-5 gånger om året (har egen fläkt på vinden).
Så gör jag i mitt badrum 4-5 gånger om året (har egen fläkt på vinden).
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden