Hej


Min takfläkt började låta för länge sedan det är som att små fåglar bor inne i den..
J
ag tänkte prova byta lager, det är ganska lätt att ta bort den från taket, har lite verktyg, tid och intresse....

Tänkte fråga är det nån som har bytt lager på denna motorn? Vad är dimesioner på kullager? Tänkte försöka hitta den innan jag tar isär motorn.

Jag sökte på nätet men fick ingen resultat, dom säljer bara nya motorer och dom är runt 3000kr....:(


Närbild av en smutsig takfläktmotor med etikett och dammanhopningar, i behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfläkt nermonterad från taket visar en sida med dammig motor och kullager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Om du inte lyckas få tag på en sprängskiss tror jag det blir väldigt svårt att ta reda på YD och ID utan att plocka isär fläkten
 
Emil_K skrev:
Om du inte lyckas få tag på en sprängskiss tror jag det blir väldigt svårt att ta reda på YD och ID utan att plocka isär fläkten
Jag tycker bara att det är ovanligt att det går inte att hitta info på nätet eftersom det är ganska vanligt fläkt på villor.
 
I nästan alla sådana fläktmotorer sitter det 2 stycken 608 kullager.
När du har nere fläkten testkör den (lätt med stickproppen på din fläkt) varvar fläkten upp sakta är ofta kondensatorn sönder.

Här är min halvbra video om hur man bytar kullager (är för en minimasterfläkt men det är samma motor, du har bara större fläkthjul): https://www.youtube.com/watch?v=QAHsoFwTq8U
 
  • Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Hej, bra att du sa det för att jag märkte att den varvar up väldigt sakta.

Tack för hjälpen jag ska försöka byta lager och kondensatorn så snart så möjligt.

Jag kan köpa lager och kondensatorn innan jag tar isär den att minimera tiden utan ventilation.
 
  • Gilla
Mkamuse_62
  • Laddar…
Jag tittade på videon nu, den är perfekt finns ingeting oklart nu!

En annan fråga

Vet du vart kan jag hitta den motorn på bilden? Den är från en fläkt konvektor. Lager är också dåligt, men den har ingen kullager Den stannade bara. Så lyckaded ta isär den, rengöra och smörja bussningen igen. Men jag är tvingad att göra så varje år eftersom när jag stänger av den under sommaren den lyckas fastna igen. Jag provade med många olika slags fett...
Finns det nån annan sätt att reparera den?

Fläktkonvektorn är av märket Sabiana, Italiensk. Jag kontaktade dom, och dom vill ha 260evro plus 60evro frakt för motorn...


Motorn till en Sabiana fläktkonvektor med specifikationsetikett, på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motor till en fläktkonvektor utan kullager på en verkstadsbänk med ett måttband för storleksreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motor till fläktkonvektor från Sabiana med synlig axel, kablar och försämrat lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motor från fläktkonvektor märkt med "Euro Motors EMI" bredvid en linjal som visar storlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fläktkonvektormotor från Sabiana som mätts med tumstock, synliga ledningar och bussning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand mäter en demonterad fläktkonvektormotor med en tumstock, synlig märkning 'Sabiana'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Motorn till fläktkonvektorn är det glidlager och inte kullager, jag har aldrig lyckats byta någon sådan.
Har även jag testa med olika sorters olja/fett men aldrig med något permanent bra resultat :(

Söker man efter motorn ser priset ut att stämma, att den är så dyr beror troligtvis på att det är 3-hastighets motor (syns på klisterlappen max/med/min).
 
Jag, det stämmer, jag provade med massa olika fett. Så länge en typ Molly lager fett visade sig best, bara att ibland efter hela sesongen när jag stänger av fläkten den fastnar när motorn blir kall. Förra sommar den klarade sig när den har stått men sen nu på vintern jag stängde av fläkten i nån timme då fastnade den, då blev den samma rutin, öppna, rengöra, smörja....
Det är 3 hastigheter men jag skulle bli nöjd med bara en som är kanske 80%av dom max rpm som den motor har. Jag har svårt att hitta motor med samma diameter på drivaxeln. Det kommer sluta så att jag köper helt ny konvektorn och sätter den "trasiga" i garaget.

Imorgon är det lagerbyte på svf7, ska försöka hitta lager och kondensatorn...
 
Bytte lager, inga problem.
Det är 608 som sitter i svf 7 ifall nån som undrar i framtiden...

Tack för hjälp!
 
  • Gilla
Tom65351 och 2 till
  • Laddar…
Kul att se folk som vårdar sina grejer!
 
P papenburg skrev:
Bytte lager, inga problem.
Det är 608 som sitter i svf 7 ifall nån som undrar i framtiden...

Tack för hjälp!
hur fick du bort fläkthjulet?
 
Om jag kommer ihåg rätt, jag tror att när jag tog bort lager skydd då tog jag bort en sånn spring säkring till axeln då gick ut hela fläkten med axeln. Det var inte svårt i alla fall, men jag kommer ihåg att jag åkte till stan att köpa en sån verktyg för att ta bort den säkringen...
 
M Matte_73 skrev:
hur fick du bort fläkthjulet?
Här är en liten video, är för en mindre fläkt men principen är den samma hur motor och fläkt sitter samman.
 
  • Gilla
Marjou
  • Laddar…
Precis! Det var på samma sätt jag gjorde...

Tack!
 
Tack för svar, håller nu på att sätta ihop den igen men undrar hur dessa fjäderbrickor som sitter enligt videon ska kunna sitta kvar för det ända som håller emot blir ju den plåtkapseln som pillas bort med mejsel som jag ser det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.