Hej.
Jag har ett hus från 45 Byggyta 163 kvm. Huset har haft ventilation dragen till sovrummen och i badrummet upp till vinden med självdrag från skorstenen. Huset har bergvärmepump och jag tänkte nu komplettera med en FTX på vinden. Då de gamla rören var av asbets så har dessa tagits bort och nu undrar jag vilken dimension jag kan använda till ventilationen.
FTX:en tänker jag montera på vinden och sedan skall jag i etapp 1 drar rör till 2 sovrum och ett badrum. Pågrund av platsbrist i väggen undrar jag om jag kan gå ner med 3 st 125 rör där jag då tar ett rör till respektive rum och frånluften till badrummet. Enligt en ventilationsinstallatör rekommenderade han mig att ta 160 rör men borde inte 2 125 rör fungera typ samma?
Rummen är ca 9-10 kvadrat styck och badrummet är ca 8kvm. (stämmer inte helt enligt ritningen)
I etapp 2 vill jag montera en frånluft till köket i egen kanal och sedan en tillluft till vardagsrum och hall.
Dessa kommer att gå en annan väg, troligtvis i kattvinden .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand