À propos inget. Så här ser protokollet ut från vår OVK 2011:
Protokoll för funktionskontroll av ventilationssystem från 2011 med resultat och kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftflödesprotokoll från OVK 2011 som visar ventilationsmätningar i bostadens olika rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en annan sak:
Normerna för hur mycket man skall ventilera utgår väl från en "normal"familj med 5 personekvivalenter.
Och vi, som endast är två gamlingar som inte diskar, tvättar eller ens duschar varje dag, kan utan problem minska på flödena.
Vår FTX är injusterad för 165 m3/tim. Den styrs av en omkopplare med tre lägen, där 165 är i läge 2.
Men vi kör på läge 1, vilket ger 80 m3/tim, dvs hälften.
Det torkar snabbt i duscharna efter användning, ingen imma på fönstren och tvätten, som vi hänger inne torkar snabbt.
Och när vi har frågat folk, som kommer och hälsar på vad de tycker om inneluften har vi inte fått höra något negativt.
Vid 80 m3/tim är ventilationen ljudlös, vid den "normala" 165 m3/tim kan man höra ett svagt sus från tilluftventilerna.

Tack alla, för goda råd!

Jag skruvade ner till lite över 60%, vilken med lite råge skulle motsvara vårt behov enligt 0,35 l/s/m2, och det lät ju betydligt mindre direkt, och mindre storm i rum och kök. Samma kille kom tillbaka (tyvärr, han verkade ju ha tveksam koll), och mätte och det var fortfarande godkänt. Så nu känner jag mig nöjd :)

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.