5 611 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Ingen tilluft i lägenheten?
Innan sommaren flyttade vi in i en hyreslägenhet, en ombyggd källarvåning. Jag reagerade på att det var lite varmt och tungt i luften inomhus men sen blev det sommar och det var väl oftast både fönster och dörrar öppna.
Nu när det blivit kallare så gör sig den dåliga luften sig påmind igen. Klagar hos hyresvärden som skickar ut en kille, han konstaterar att det inte är så konstigt - det finns ju bara frånluft inne i badrummet. Ingenting annat.
Han pratar nu om att sätta in en ventil ute i hallen, men det borde väl vara ventilation inne i vardagsrum och sovrum också? Genom att vi har husdjur så stänger vi oftast dörren till sovrummet på nätterna, inte så roligt att ligga i en kuvös där inne.
Vad har jag rätt till i detta fall? Är detta nånting som jag kan kräva hyressänkning för tills det är åtgärdat?
Jag har inte så bra koll på sånt här, tacksam för alla råd.
Nu när det blivit kallare så gör sig den dåliga luften sig påmind igen. Klagar hos hyresvärden som skickar ut en kille, han konstaterar att det inte är så konstigt - det finns ju bara frånluft inne i badrummet. Ingenting annat.
Han pratar nu om att sätta in en ventil ute i hallen, men det borde väl vara ventilation inne i vardagsrum och sovrum också? Genom att vi har husdjur så stänger vi oftast dörren till sovrummet på nätterna, inte så roligt att ligga i en kuvös där inne.
Vad har jag rätt till i detta fall? Är detta nånting som jag kan kräva hyressänkning för tills det är åtgärdat?
Jag har inte så bra koll på sånt här, tacksam för alla råd.
Luft in: Sovrum, vardagsrum osv (rena rum)
Luft ut: Badrum, kök, tvättstuga, städskrubb osv. (skitiga rum)
Luft ut: Badrum, kök, tvättstuga, städskrubb osv. (skitiga rum)
Enda ventilerna vi har i lägenheten sitter i badrummet, en i taket och en nere vid golvet. Köksfläkt har vi ju också, det kanske räknas också? En gammal variant... Är det lagkrav på att ha ventilation i varje rum på det där sättet eller är det mer att ”så bör det vara”?P petererlandsson1194 skrev:
Det är krav på att bostadsfastigheter skall ha en funderade ventilation enligt en norm. Din lgh är inte godkänd. Hyresvärden behovet lära sig lite verkar det som. Tilluftsventiler ska sitta i v-rum och sovrum. Inte i hall.
Klicka här för att svara