3 126 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ventilera varmt, litet serverrum.
Hej!
Jag har ett litet rum i min lägenhet, ca 4,5 - 5 kvm. I det rummet har jag 2 datorer som står på 24/7 och producerar relativt mycket värme. Eftersom jag vill ha dörren stängd hela tiden för att minimera oljudet hade jag tänkt att göra ett hål i väggen och installera en fläkt som driver ut värmen ur rummet. Räcker det att t.ex. installera 1 fläkt högt upp som suger ut värmen ur rummet eller behöver jag också ha ett passivt intag längre ned på väggen för att det ska fungera? Eller kan jag vända på det och t.ex. installera 1 fläkt långt ned på vägen och blåsa in kallare luft från övriga lägenheten och hoppa hålet högst upp?
Tack på förhand!
Mvh,
Ernstie
Jag har ett litet rum i min lägenhet, ca 4,5 - 5 kvm. I det rummet har jag 2 datorer som står på 24/7 och producerar relativt mycket värme. Eftersom jag vill ha dörren stängd hela tiden för att minimera oljudet hade jag tänkt att göra ett hål i väggen och installera en fläkt som driver ut värmen ur rummet. Räcker det att t.ex. installera 1 fläkt högt upp som suger ut värmen ur rummet eller behöver jag också ha ett passivt intag längre ned på väggen för att det ska fungera? Eller kan jag vända på det och t.ex. installera 1 fläkt långt ned på vägen och blåsa in kallare luft från övriga lägenheten och hoppa hålet högst upp?
Tack på förhand!
Mvh,
Ernstie
Redigerat:
Det är alltid effektivare att blåsa in kalluft särskilt om man kan leda den direkt mot datorns intag.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Utan någonstans för luften att ta vägen kommer inte fläkten att flytta någon luft om dörren är tät. Jag skulle trycka in kall luft nertill eller suga ut varm luft upptill. Det passiva hålet sätts lämpligen på motsatt höjd mot fläkten.
2 cm på en 80 cm bred dörr blir en riktigt skaplig öppning men vad tänker du sätta dit för fläkt och vad har den för flöde? Vad har du för temperatur idag i rummet och vad har du för förväntningar på sänkning? Kör du mining i datorerna så du har effekter i kW-klassen att ventilera bort?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden