Hej,

Bor i ett flerbostadshus med FTX system.

Vid OVK 1, dvs den första OVK kontrollen skall ju ventilationssystemets samtliga egenskaper kontrolleras.
Vid efterföljande OVK kontroller var tredje år behövs inte det vad jag förstår.

Hur mycket längre tid kan det egentligen ta att utföra alla moment enligt den första kontrollen jämfört med de andra efterföljande.

Nu beräknas 15 min per bostad för vanlig OVK hos oss.
Vad borde alltså den första då ha uppskattats tid för per bostad?
Kan det verkligen vara så stor skillnad på att kolla allt!

15 minuter är rätt normalt då kontrollanten oftast bara mäter att luftflöde är rätt och att inga ändringar är gjord, t.ex. fel köksfläkt, ändrad rumsindelning eller liknande.
Är det avvikelser/fel så felsöks det inte utan noteras i protokoll för åtgärd av fastighetsägaren.

Vid första OVK, om vi pratar flerbostadshus, görs inte mer än ovan.
Kontroll av samtliga egenskaper brukar ligga på slutbesiktningen av ventilationsentreprenaden, att anläggningen stämmer med handlingar/ritningar och att protokoll på uppstart, injustering m.m. finns och stämmer.

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Hej,
Boverket skriver så här:

””Hur ska funktionskontrollen göras?
Vid varje OVK ska det kontrolleras att:

• ventilationssystemet inte innehåller föroreningar som kan spridas i byggnaden
  • instruktioner och skötselanvisningar finns lätt tillgängliga
  • ventilationssystemet i övrigt fungerar på det sätt som är avsett.
Vid den första besiktningen ska det dessutom kontrolleras att

• funktionen och egenskaperna hos ventilationssystemet stämmer överens med gällande föreskrifter.””
Den sista punkten måste ju innebära att funktionskontrollanten tex mäter ljud och annat, det måste ju ändå ligga på kontrollanten?

Ljud brukar man väl inte mäta senare tex?

Har aldrig hört att ljudnivåmätning utföres vid OVK.

Fast det är ju ett av egenskapskraven, brus från donen.

OVK brukar notera om det är avvikande ljudnivåer från don eller aggregat, och då störande för brukaren.
Ljudmätning finns ibland med som krav i entreprenaden men då är det slutbesiktningen som kontrollerar att det är utfört och finns protokoll.

Har det alltid funnits ljud i anläggningen är det slutbesiktningen man kan behöva ta en titt på.

• Gilla
Hallonsoda
  • Laddar…
Boverket påstod att ljud ska mätas, folkhälsomyndigheten har krav på 30 Db. Hur vet man att ljud understiger 30 db vid ovk 1 om man inte mäter?

Boverket är lite luddig (tycker jag) i sina allmänna råd för OVK https://www.boverket.se/globalasset...nktionskontroll-av-ventilationssystem-ovk.pdf
Sida 49 i ovanstående länk hittar du "Allmänt råd", avseende lukt, ljud m.m. där skrivs det "bör kontrolleras".
När myndigheter skriver "bör" så är det nästan samma sak som "skall", men jag vet inga OVK'er där man normalt mäter ljud.

Om jag förstår dig rätt är det huset mindre än 3 år?
I många så nya entreprenader står det med i handlingarna att ljudmätning skall utföras i t.ex. 10% av lägenheterna, detta är något som slutbesiktningen brukar titta på då det är flera saker som kan skapa ljud.

Och då återkommer jag till huvudfrågan om man bör ( skall) mäta ljud (på något sätt verifiera att krav uppfylls)

Hur mycket mer tid kan det då tänkas ta att tex mäta lite ljud?

Som jag läser dem allmänna råden för OVK: Skall mäta ljud = Nej.

Men Funkis har i sina "Allmänna råd" till dem "Allmänna råden för OVK" att det alltid görs vid första besiktningen och endast då det upplevs störande vid återkommande besiktning. Sida 27: https://www.kiruna.se/contentassets...ilaga-till-overenskommelse-ovk-faro2012_1.pdf
Men det betyder inte att man gör det i alla lägenheter/rum för det skulle ta en väldigt lång tid.

En grov ljudmätning, om det är väldigt höga ljudnivåer, tar mindre än 5 minuter.

Ok,
Citerar svaret jag fått från Boverket.

”En ljudmätning ska göras i samband med OVK för att mäta ljud från ventilationen/installationen när man bor i Byggnaden. Den akustikmätning som har utförts tidigare är en separat mätning som kan göras i samband med entreprenadbesiktning/slutbesiktning.”

Det behövs förtydliganden av regelverken som jag ser det.

Men 5 minuter alltså, per bostad eller rum. Känns ändå inte som en stor grej.

B borne skrev:
Ok,
Citerar svaret jag fått från Boverket.

”En ljudmätning ska göras i samband med OVK för att mäta ljud från ventilationen/installationen när man bor i Byggnaden. Den akustikmätning som har utförts tidigare är en separat mätning som kan göras i samband med entreprenadbesiktning/slutbesiktning.”

Det behövs förtydliganden av regelverken som jag ser det.

Men 5 minuter alltså, per bostad eller rum. Känns ändå inte som en stor grej.
Svaret var från 2017 kan tilläggas.

Problemet med ljudmätning att det är lite komplicerat om man skall göra det helt rätt.
Vid större avvikelser typ 40dBA när max är 30dBA är lätt att konstatera att det är fel med en enkel mätning.
Men mäter man "snabbt och enkelt" och får mätvärde mellan 30-35dBA kan det vara lite mer komplicerat att säga vilken ljudkälla som är boven( ventilation, överhörning, ljud utifrån m.m).
Förutsättning är även att den som gör OVK har en ljudmätare av rätt typ.

Nyfiken, vad är bakgrunden till frågan? är där ljudproblem eller vill ni bara att OVK skall göra detta momemt också?
Är där problem och flerbostadshuset är nyare än 5 år kan det kan finnas möjlighet att få åtgärder gjorda på garantitiden för entreprenaden.

Kort så är bakgrunden att man fuskat vid akustikmätningen och bara mätt 1% av bostäderna vid nybyggnad. Man fick ut slutbeviset och kunde flytta in de boende utan ovk eftersom byggnadsnämnden hade erhållit ett godkänt luftflödesprotokoll. Nu är jag amatör, besiktigar annat, men i mina ögon hittade jag varken underskrift eller att det såg ut som godkänt, bifogas. Ser det godkänt ut?

OVK 1 utfördes först 1 år efter inflyttning och att vi klagat på att brandlarmen jämt gick vid matlagning, som grund för ovk 1 hade man då detta ”godkända luftfödesprotokoll. Strax innan kontrollen blev flödena bättre i köksfläkten men istället blev det oljud i sovrummet. Vi bad om mätning vid ovk- kontrollen men ovk- personen saknade mätare. Efter mycket stridande så kompletterande man med akustikmätningar i ca 10 % av bostäderna med ett stort antal med förhöjda bullervärden, fick tag på rapporten så jag har det svart på vitt. Som mest 38 db i sovrum.

Sen justerade man i de underkända stickproven och fick ett snyggt protokoll. Dvs 90 % av de stickprovsvis mätta bostäderna är aldrig ljudmätta. Några bostäder ur stickproven kom man inte åt att åtgärda de ströks bara ur slutrapporten. Därefter certifierades byggnaden med drygt 200 bostäder.

Problemet är att kommunen äger fastigheten, är byggnadsnämnd och dessutom är byggnaden som sagt miljöcertifierad så marknadsföringsvärdet är oerhört högt för politikerna. Jag är medveten om att jag inte kommer att vinna slaget men biter mig fast så länge jag bara kan.

Nu vill jag visa att vid ovk 1 mättes inte heller ljud, jag har kvar informationen från första ovk 1 kontrollen och då uppskattades tiden till 15 min/hushåll lika länge som det nu kommer att ta att göra kommande enklare kontroll.

Nu kan jag visserligen visa det ändå men dess båda informationsblad kan göra det tydligare. Det är byggt för ljudklass B vilket dessutom innebär 25 Db, kanske är det ännu bökigare att mäta. Dvs vid OVK 1 mättes aldrig ljud, man har aldrig hunnit mäta ljud det ville jag visa.

Jag gillar helt enkelt inte byggfusk och inte heller vattenfallet från donet i sovrummet heller.
Justering av luftflödesprotokoll med markeringar och kommentarer som ifrågasätter mätresultaten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Låter väldigt (o)lustigt det hela.
Måste säga att injusteringsrapporten ser väldigt seriös ut och då inte precis "godkänner" anläggningen utan snarare tvärtom, låter som att injustering har skett under byggtid och innan funktionsprovning m.m varit utfört.
Ofta det går till på större bygge men fel.

Det är inte lätt att som hyresgäst slås mot dem stora, kontrollera så att den som utför OVK är ackrediterad (personlig) och eventuellt medlem i FunkiS.
En kontakt med FunkiS om personen gör en dålig kontroll.

Kan även vara på sin plats att kontakta Hyresgästföreningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.