2 063 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Leda bort varm fuktig luft från frånluftsventil i vägg?
Hej.
Bor i gammalt utbyggt timmertorp. Från badrummet i en utbyggnad har vi en frånluftsventil med pax passad fläkt som går näst intill hela tiden för att få lite fart på ventilationen. Fläkt går ut i en väggventil. Utgången är dock placerad så att den varm fuktiga luften går ut några dm under utsprånget från pulpettaket på utbyggnaden. Jag inbillar mig att denna fuktiga varma luft stiger och hamnar under takutsprånget och råsponten och sedan vandrar in på utbyggnadens kalvvind. Kan ibland känna lite fukt under råsponten som sticker ut på utsidan. En tanke jag hade var om det är värt att bygga ut en liten förlängning på väggventilen för att på så vis leda bort luften ännu längre från takutsprånget. Gör det någon nytta? Några tankar och idéer?
Bor i gammalt utbyggt timmertorp. Från badrummet i en utbyggnad har vi en frånluftsventil med pax passad fläkt som går näst intill hela tiden för att få lite fart på ventilationen. Fläkt går ut i en väggventil. Utgången är dock placerad så att den varm fuktiga luften går ut några dm under utsprånget från pulpettaket på utbyggnaden. Jag inbillar mig att denna fuktiga varma luft stiger och hamnar under takutsprånget och råsponten och sedan vandrar in på utbyggnadens kalvvind. Kan ibland känna lite fukt under råsponten som sticker ut på utsidan. En tanke jag hade var om det är värt att bygga ut en liten förlängning på väggventilen för att på så vis leda bort luften ännu längre från takutsprånget. Gör det någon nytta? Några tankar och idéer?
Produkter som diskuteras: "pax passad"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ja det gör nytta, normalt vill man släppa ut sådan luft ovan yttertak och genomföring genom vägg är en nödlösning. Problem uppstår också ofta med att luften kondenserar direkt när den kommer ut och rinner längs fasad. Detta skitar ofta ner fasaderna och dom blir svarta under ventilen. Perfekt klimat för mögel att börja växa. Även problem som du beskriver med att den fuktiga luften kan komma in på undertaket och orsaka problem.
Sen är det inte alltid att problemen är så svåra att man bör göra det för det kan kosta en slant.
Sen är det inte alltid att problemen är så svåra att man bör göra det för det kan kosta en slant.
Skall se om man kan förlänga väggventilen på ett någorlunda snyggt sätt. Inte helt lätt att göra en förlängd ventiltrumma så att den smälter in med väggen och takutsprånget.H huggan skrev:Ja det gör nytta, normalt vill man släppa ut sådan luft ovan yttertak och genomföring genom vägg är en nödlösning. Problem uppstår också ofta med att luften kondenserar direkt när den kommer ut och rinner längs fasad. Detta skitar ofta ner fasaderna och dom blir svarta under ventilen. Perfekt klimat för mögel att börja växa. Även problem som du beskriver med att den fuktiga luften kan komma in på undertaket och orsaka problem.
Klicka här för att svara