Hej!
Ska försöka hålla mig kort. Vi bor i ett 1,5-plans hus med källare. Allt nedan rör ovanvåningen som består av 3 sovrum, en stor hall och ett badrum med paxfläkt.
Vi bytte till nya fönster med vent.spalt för några år sedan och har sedan dess även isolerat om hela taket och väggarna inifrån. I samband med det tog vi på vinst och förlust bort två gamla självdragsventiler och tänkte att vi ändå kommer lägga om taket om ett par år, så får vi se hur det fungerar fram till då.
Resultat: vi har nu varmt inomhus men i två av sovrummen blir det kvavt under natten.
Nu ska vi under våren lägga om taket utifrån och då eventuellt byta råspont. Oavsett kommer vi riva tillräckligt med spont för att kunna sätta nya frånluftskanaler till sovrummen.
Vi kan väldigt lite om ventilation och behöver här lite hjälp /vägledning.
- Alt. 1: Först tänkte jag att vi bara kunde sätta in nya frånluftskanaler där de gamla satt och då få samma funktion som tidigare, vilket fungerade ok (reagerade iaf aldrig på att det var dålig luft).
- Alt. 2: Fick tips av en bekant om att Healthbox 3.0 kanske kunde vara något. Har försökt läsa på om den, och verkar vara en behovsstyrd mekanisk frånluftsfläkt. Är detta verkligen något som sparar så mycket energi? Har någon här erfarenheter av just denna? Finns det liknande (jag har inte kunnat hitta någon)? Kändes väldigt intressant om den verkligen är energibesparande.
- Alt. 3: Såg då även att det fanns små FTX-system. Är det äns lönt när man bara ska fixa på ovanvåningen? Jag orkar nog inte dra kanaler genom hela halva huset...

Finns det ytterligare alternativ som jag inte känner till?
Spontant: alternativ 1 är helt klart enklast och billigast, men alternativ 2 känns lockande även om jag inte vet /förstår om det lönar sig eller blir så mycket bättre luft.?
Tacksam för vägledning/hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.