Hej,
Jag byggde äntligen in min frånluftsfläkt på övervåningen och nu har vi äntligen en ventilation i huset och det kanske slutar bildas vattenpölar under fönstren och massa andra dumheter som bara skadar huset och försämras vår och lillens hälsa.
Fläkten jag köpte är nästintill knäpptyst.
Men h*ete vad det dånar i rören. Jag valde plaströr eftersom jag tyckte att det borde vara tystare än flexslang men inte kunde jag ana att det skulle dåna såhär högt ändå.
I efterhand förstår jag att jag kanske borde gått på större diameter för att få hög volym men lägre lufthastighet men nu har jag det jag har, jag får lösa med det som sitter.
Vad skall jag ha?
Jag finner både stora ljuddämpare för cirka 500kr och ljuddämpande slangar för 120kr styck.
Räcker det med slangarna? Eller bör jag ha en stor ljuddämpare också?
Räcker det med att bara dämpa mellan frånluftsdon och fläkt eller bör jag också dämpa mellan fläkt och utblås i fasaden? Utblåset sitter högt uppe i taknocken cirka 10 meter upp, det hörs inte nå nämnvärt anser jag.
Jag fick också höra att jag skall isolera rören för att förhindra fuktbildning utanpå rören, men samtidigt fick jag höra att det ej är nödvändigt. Skall jag isolera, eller skall jag icke-isolera?
Såhär ser det ut just nu iallafall
Jag byggde äntligen in min frånluftsfläkt på övervåningen och nu har vi äntligen en ventilation i huset och det kanske slutar bildas vattenpölar under fönstren och massa andra dumheter som bara skadar huset och försämras vår och lillens hälsa.
Fläkten jag köpte är nästintill knäpptyst.
Men h*ete vad det dånar i rören. Jag valde plaströr eftersom jag tyckte att det borde vara tystare än flexslang men inte kunde jag ana att det skulle dåna såhär högt ändå.
I efterhand förstår jag att jag kanske borde gått på större diameter för att få hög volym men lägre lufthastighet men nu har jag det jag har, jag får lösa med det som sitter.
Vad skall jag ha?
Jag finner både stora ljuddämpare för cirka 500kr och ljuddämpande slangar för 120kr styck.
Räcker det med slangarna? Eller bör jag ha en stor ljuddämpare också?
Räcker det med att bara dämpa mellan frånluftsdon och fläkt eller bör jag också dämpa mellan fläkt och utblås i fasaden? Utblåset sitter högt uppe i taknocken cirka 10 meter upp, det hörs inte nå nämnvärt anser jag.
Jag fick också höra att jag skall isolera rören för att förhindra fuktbildning utanpå rören, men samtidigt fick jag höra att det ej är nödvändigt. Skall jag isolera, eller skall jag icke-isolera?
Såhär ser det ut just nu iallafall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu anger du inte vilket flöde du har i kanalen... Men jag hade börjat med att sätta flex/ljuddämpar slang mellan fläkt och kanal på båda håll.. Som den är nu är det stumt och ljudet fortplantar sig från fläkt till kanal
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej,R Rigor skrev:
Fläkten flyttar 140m3/h på låghastighet som jag har den inkopplad på nu.
Det är denna fläkt: https://www.clasohlson.com/se/Kanalfläkt-TD-160-100-N-SILENT/p/32-3122
Som ljuddämparslang bör väl t.ex denna räcka: https://soliduct.se/fl-100-600-alu.htm
Annars som ljuddämpare finns ju denna men det är ju en helt annan prisklass vi talar om då: https://soliduct.se/clx-50-100-600.htm
Ja, det är frånluft.V vectrex skrev:
Det går igenom kallt utrymme.
Då binder jag fast lite isolering runt alla rör då.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden