Ventilation
Josth: Klädkammare i lite äldre hus hade ofta tilluftsventil om det var möjligt. Tycker man kan ha en ventil vid nr 4 också och det passar med ytan och sovrummet för två personer. Viktigt att det finns ventilationsspringa i innerdörrarna,
MathiasS: ...annars går det ju säkert bra att handla den direkt hos lindab på sockengränd? Ska erkännas att det var ett tag sedan jag var där men tidigare gick det bra att privathandla där...
Grytet: Tack för era kloka synpunker, ska ta en titt på Algi. Ingen som har erfarenheter av luftbutiken?
Demmpa: Närbilder underlättar. Hur ser det ut mot befintligt tak (syns inte på befintlig bild eftersom skåpet skymmer)? Går något att plocka bort? Hur ser anslutningstosen som sitter på skåpsidan ut? Hur är den ansluten mor 90°-böjen? Går den att återanvända? En imkanal i en en-/tvåfamiljshus är inte besiktningspliktig utan det åligger fastighetsägaren att den följer gällande regler
Starlite: [citat] Tja det var lite blött nu i tapeten på den vid golvet mem det torkar till sommaren Det andra är målad vägg så det är förgen som krackelerat pga kyla skulle jag tro. En vinter var det -44 ute och - 34 inne.. Så det kan bli kallt ibland.
etompau: Har grejorna suttit där i 60 år så ser det ju bra ut. Självdrag funkade i badrum när man inte duschade varje dag. En badrumsfläkt är inte tung, infästning kan säkert göras utanför eternitröret.
Nils-Orvar: https://www.byggahus.se/forum/threads/husqvarna-takflaekt-har-stannat.242086/#post-3572262 Här finns beskrivning och länk till ny fläkt. Luftbutiken har två storlekar.
Leafy: Haha du ser, när du säger det så är det ju självklart, det är ju ingen luftöverföring från utedelen till innedel :seenoevil:, jaja jag bjuder på den!
HasseTeknik: När jag stod inför samma val, så blev lösningen: 1. Nytt utsug placerat i kökstaket, ersatte utsuget från kökskåpan. 2. varvtalsreglaget till FTX flyttades till tvättstugan ( kort omdragning från vinden och ner i väggen) 3. Ny spiskåpa med egen fläkt, kopplad rakt upp genom både inner- och ytter taket till egen "skorsten". Har fungerat fint nu i c:a 15 år, sånär som på ett
InsidersUnited: Silvertejp brukar bara bli torr och smulig efter några år, ta istället riktig tejp för ventilation, är också silverfärgad men håller lääänge och en helt annan kvalité. https://www.luftbutiken.se/tejp-krympband/227-ventilationstejp-50mm-langd-20m.html Har du inte det ta iallafall åldersbeständig tejp, den kommer iallafall sitta kvar.
mexitegel: Tack för svar, tråden är gammal och planerna har ändrats och rummet är inte längre träningsrum :). Tyvärr är det bökigt att få till frånluft utan extra fläktar i både KLK och teknikrum men får överväga det vid eventuella ombyggnationer som ändå sker framöver.
arasmus: Oj, såg inte att det var en gammal tråd. Hoppas du mår bättre :)
tottoiz: Hej! Jag har försökt läsa lite här på forumet, men ventilation (och allt liknande) är inte riktigt min grej. Jag har precis flyttat in i en bostadsrätt, det är ett fd hyreshus som totalrenoverats och nu sålts som bostadsrätter. Så allt är fint o fräscht o nytt, men det är så otroligt lyhört. Det känns som det springer barn i min lägenhet som stimmar och stojar, och i badrummet
Immobil: En bekant till mig satte in en elektronisk musskrämma i sin källare. Han noterade strax efteråt att spindlarna också försvann!
Jonatan79: Har ni fläktar i badrum och tvättstuga idag? Jag röstar på spaltventiler i första hand och spara sedan till FTX, ljusårs skillnad!
morr: Vem (vilken yrkeskategori) ber man om hjälp med felsökning av sånt här? Senaste utvecklingen i ärendet: Strax innan jag gick till föreningens expedition för att felanmäla andra saker började det lukta bränt bröd i större delen av lägenheten. Så jag pratade med fastighetsansvarig i styrelsen och enligt hen så är lägenheterna (precis som jag mindes) provtryckta och tätade i jakt
KnockOnWood: Mina sitter i taket framför fönster och fönsterdörr (har FTX-ventilation): [bild]
InsidersUnited: Sätt en paxfläkt med möjlighet att gå på konstant lågfart i badrummet på OV. Är ditt hus någorlunda tätt så kommer det hålla flödet åt rätt håll i dina friskluftsventiler i srummen. Iallafall under större delen av året.
GoC: Det är väl dumt att ta bort en fullt fungerande snyggt inbyggd eternittrumma. Den varken stör någon eller är till något bekymmer. Jag anser det är helt bortkastade pengar att ta bort en fungerande lösning och ersätta den med en ny. Eternit är ju ett jättebra brandsäkert material som lämpar sig ypperligt som ventilationskanal från en köksfläkt.
FrittDrag_II: Nu kan jag inte ditt aggregat men när jag läser texten om 3.26 och 3.27 så låter det som testläge? Du får nog kolla med Vallox vad dessa parametrar gör.
Anonymiserad 282191: En co2 mätare kan också vara bra för att ha koll på nivåerna (y) speciellt i sovrum.
useless: Det är ju inga pengar i att förlänga röret och sätta ett galler, så frågan om dolt fel går bort.
Rabbithole: Fukten kommer från vatten utomhus mot tak, väggar och golv samt mänsklig vistelse. Det enda som övertrycket gjort är att eventuellt trycka fuktig inomhusluft genom väggarna. Mest troligt är det inte värre än om det varit dåligt ventilerat med t.ex. självdrag utan eldning
WoodenRanger: [citat] Det blev en fläkt från systemair (jag lät hantverkarna sköta det). Eftersom jag flyttade köket, som gick i den ena pipan så behövdes ju inte denna specialdelning. Vi kopplade loss hela takdelen och skarvade på oss på det rör som gick till bad/tvätt. På så sätt blev ju bytet enkelt. men det finns ju nya fläktar som du kan byta till om du vill ha kvar takgenomföringen:
Xious: Hej! Verkar som det sitter en 2uF kondensator i kåpan till fläkten om jag ser rätt. Är inte ett alternativ att byta ut den mot t.ex. en 6, 8, eller 10uF kondensator https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/5862-kondensator-6f.html https://www.luftbutiken.se/reservdelar-flaktar/8254-kondensator-8f.html för att få ner till en lägre spänningen, om man t.ex. inte vill kunna reglera?
sharkfinz: [citat] Det är kanalanslutningen på fläkten som är 100mm. Under alla år jag jobbat med ventilation har man kört 108mm hålsåg för 100-rör. Fläkten i sin tur bygger ju såklart lite mer...sen beror det ju lite på om ni tänkte köra Intellivent eller nån PAX-variant, men alla dessa bygger ju en del också.
FrittDrag_II: Jag är rätt säker på att flexibel ljuddämpare är en bättre lösning än ditt hemmabygge. Dämpare troligtvis bättre och är luft-tätt.
Freddan122: [citat] TACK! Som jag har letat efter skillnaderna på de olika ventilerna,
Henrik.woll: Ec fläktarna brukar skicka ut en fast 10v signal som man kör via en tyristor för att sedan kunna sänka varvtalet. Om du byter vredet i den befintliga kökskåpan till lämplig tyristor kan du steglöst styra varvtalet. Vill man i stället köra fasta varvtal är det två tyristorer man behöver, grundvarvtal på ena och forcering på den andra.