4 688 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
OVK 1 FTX ventilation
Tack för tips, ska fråga om kontrollantens behörighet.
Hyresgästföreningen ville bara hjälpa mig med hyresreduktion tills det var fixati min enskilda bostad. Tackade nej då jag anser det skall mätas ljud i samtliga bostäder som det ser ut nu.
Har ett pågående tillsynsärende då jag skickat in den uk akustikrapporten till kommunen. Tyvärr slutade handläggaren och de nya driver inte ärendet som vilat i ett år. Byggherren skyller nu på att ljudet kommer pga det kommit in skit i kanalerna, därför säger man sig rensa dessa och kommer nu utföra en ovk.
Men man kommer inte mäta ljud säger man utan det ska bli bra efter att skiten är bortrensat. Tror dock inte ett ögonblick på att det kan gå från 25- 38 db på ett år pga av skit i kanalerna, då är systemet inte stabilt.
Hyresgästföreningen ville bara hjälpa mig med hyresreduktion tills det var fixati min enskilda bostad. Tackade nej då jag anser det skall mätas ljud i samtliga bostäder som det ser ut nu.
Har ett pågående tillsynsärende då jag skickat in den uk akustikrapporten till kommunen. Tyvärr slutade handläggaren och de nya driver inte ärendet som vilat i ett år. Byggherren skyller nu på att ljudet kommer pga det kommit in skit i kanalerna, därför säger man sig rensa dessa och kommer nu utföra en ovk.
Men man kommer inte mäta ljud säger man utan det ska bli bra efter att skiten är bortrensat. Tror dock inte ett ögonblick på att det kan gå från 25- 38 db på ett år pga av skit i kanalerna, då är systemet inte stabilt.
Redigerat:
Jag tycker du ska begära ut första ovk:n
Det är en offentlig handling hos kommun.
Slår vad om en fika att det inte finns något papper på ovk:n, och någon mörkat det.
För det som skrivs på injusteringsrapporten är ju att system inte fungerar som det är tänkt. Hittar lät 5 klockrena tvåor på rapporten utan att mer än skummat igenom det.
Det är en offentlig handling hos kommun.
Slår vad om en fika att det inte finns något papper på ovk:n, och någon mörkat det.
För det som skrivs på injusteringsrapporten är ju att system inte fungerar som det är tänkt. Hittar lät 5 klockrena tvåor på rapporten utan att mer än skummat igenom det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo då det finns, skickades in till kommunen av kontrollansvarig den 23/2-2016 då man ville ha ut slutbeviset fast ovk,n inte ens var klar. Har påpekat det också både för boverket och byggnadsnämnden men ingen bryr sig.
Vidare är det tre år mellan kontrollerna vad jag förstår om det är FTX i flerbostadshus, det borde kontrollanten som skrev intyget veta, försökte man snika in på en kontroll även här. Man skriver ju nästa kontroll 2022.
Den är ju inte underskriven.
Så nä, inte godkänd. Och det finns det ju en anledning till.
Man får inte göra en ovk på ett luftflödesprotokoll. Man ska fysiskt dit och mäta. Inget snack om det.
Det där är ju så mycket fel så man vet ju inte var man ska börja.
Så nä, inte godkänd. Och det finns det ju en anledning till.
Man får inte göra en ovk på ett luftflödesprotokoll. Man ska fysiskt dit och mäta. Inget snack om det.
Det där är ju så mycket fel så man vet ju inte var man ska börja.
Tack för stöd, jag kämpar vidare
Ovk är nu gjord hos oss i veckan, jag visade upp injusteringsrapporten, certifikatet som visar att ljudklass B gäller, (dvs 26 dB men att 22 dB ska eftersträvas enligt SS25267, alltså är det tyst som gäller). Jag visade också pappret på att vi har uppmätt 33 dB i sovrummet, samt ovk sidan som visar att vid första Ovk 1 användes injusteringsrapporten som underlag. Man lyssnade på ljudet i donet och skulle notera ljud hos mig protokollet, fast jag hade ju papper på det också. Ska bli kul att se hur man skriver i protokollet.
Funktionskontrollanten höll med om att det borde vara certifikatets hårdare krav som bör gälla, men man ansåg sig bara kunna luta sig mot lagkraven. Tyvärr anser jag att lyssna subjektivt och det kan jag göra själv.
Anser att byggherren bör upplysa ovk-kontrollanten om det är högre krav som gäller vid en kontroll, om det exempelvis finns en certifiering man ska leva upp till. Det kan inte vara så kul att komma till en fastighet där det tidigare fuskats, det förstår jag och dessutom när en hyresgäst slänger fram ett certifikat som visar på ljudklass B. Certifikatet gäller i 10 år och vem ska följa upp dessa krav? Orkar jag ska jag försöka bolla frågan med Funkis när detta är över.
Att ljud ska mätas höll funktionskontrollanten med om men normalt utförs detta inte vid ovk,n utan av andra vid slutbesiktingen. Vad jag förstod har aukustikerna bättre instrument för detta än Ovk- kontrollanten.
Frågan ” vem ska mäta ljud då?” är tydligen oerhört svår att få ett rakt svar på.
Ovk är nu gjord hos oss i veckan, jag visade upp injusteringsrapporten, certifikatet som visar att ljudklass B gäller, (dvs 26 dB men att 22 dB ska eftersträvas enligt SS25267, alltså är det tyst som gäller). Jag visade också pappret på att vi har uppmätt 33 dB i sovrummet, samt ovk sidan som visar att vid första Ovk 1 användes injusteringsrapporten som underlag. Man lyssnade på ljudet i donet och skulle notera ljud hos mig protokollet, fast jag hade ju papper på det också. Ska bli kul att se hur man skriver i protokollet.
Funktionskontrollanten höll med om att det borde vara certifikatets hårdare krav som bör gälla, men man ansåg sig bara kunna luta sig mot lagkraven. Tyvärr anser jag att lyssna subjektivt och det kan jag göra själv.
Anser att byggherren bör upplysa ovk-kontrollanten om det är högre krav som gäller vid en kontroll, om det exempelvis finns en certifiering man ska leva upp till. Det kan inte vara så kul att komma till en fastighet där det tidigare fuskats, det förstår jag och dessutom när en hyresgäst slänger fram ett certifikat som visar på ljudklass B. Certifikatet gäller i 10 år och vem ska följa upp dessa krav? Orkar jag ska jag försöka bolla frågan med Funkis när detta är över.
Att ljud ska mätas höll funktionskontrollanten med om men normalt utförs detta inte vid ovk,n utan av andra vid slutbesiktingen. Vad jag förstod har aukustikerna bättre instrument för detta än Ovk- kontrollanten.
Frågan ” vem ska mäta ljud då?” är tydligen oerhört svår att få ett rakt svar på.
Funktionskontrollanten har rätt i att han bara har ljudkraven i bygglagstiftningen att luta sig mot. Dock säger ju dom 30dba i sovrum. Så bara där har man ju lite att jobba med. 4dba minskning räknas som en halvering av upplevt ljud. Så 3dba är inte lite som i detta fall.
Under 25dba är marigt att mäta då andra ljud typ element, kylskåp, klockor och trafik nära gör att det måste mätas sen nattetid. Att ni dessutom har flyttat in gör det hela nästan omöjligt.
Men kommer man under 30dba brukar det upplevas som tyst.
Klen tröst kanske.
Den som ska mäta är ju oväsentligt men lämpligt någon opartisk innan slutbesiktningen. Obgripligt att beställare inte är intresserad att få vad de faktiskt betalt för.
Under 25dba är marigt att mäta då andra ljud typ element, kylskåp, klockor och trafik nära gör att det måste mätas sen nattetid. Att ni dessutom har flyttat in gör det hela nästan omöjligt.
Men kommer man under 30dba brukar det upplevas som tyst.
Klen tröst kanske.
Den som ska mäta är ju oväsentligt men lämpligt någon opartisk innan slutbesiktningen. Obgripligt att beställare inte är intresserad att få vad de faktiskt betalt för.
Brukarsynpunkt betyg 0 vid kontrollen avseende ljud som generell anmärkning i flera bostäder. Besiktningsmannen ansåg att det var ett tydligt hörbart ljud i ett lägre frekvensband.
Är betyg 0 ok när ljudnivåerna i sovrum i vissa fall är mellan 33-38 db?
Är betyg 0 ok när ljudnivåerna i sovrum i vissa fall är mellan 33-38 db?
Klicka här för att svara