Hallå, vi är rätt nya ägare till ett 1 1/2 planshus byggt 82. Jag har lite frågor kring ventilationen, det är alltså självdrag i huset, men begriper inte riktigt hur tanken är att det ska fungera.

När vi flyttade in fanns ingen tilluft vad jag kunde se, endast vädringsluckor i sovrum och kök. (se skiss). Därför monterade jag nya friskluftsventiler i sovrummet och kontoret.

Frånluft (de gröna cirklarna) finns i tvättstuga och förråd, dessa mynnar ut vid nocken. I bastu finns även en frånluftsventil men den verkar bara mynna ut i takfoten,

I köket finns ju såklart en spisfläkt, och i toan en gammal paxfläkt. Dock finns det ingen dusch i toan utan vi duschar i bastun.

På övervåningen finns endast ett par väggventiler.

Problemet är att friskluftsventilen i kontoret går baklänges, det drar alltså ut luft därifrån istället för att släppa in luft. Efter ett par timmars arbetande (jag sitter hemma och jobbar) så är ju luften inte så frisk...

Så, hur ska man få ordning på detta, vad kan jag börja med att se över?

• Skiss av husets planlösning som visar placering av rum och ventilationssystem, inklusive frånluftsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara i kontoret det är så, det finns ett övertryck i resterande del av huset, öppna alla dörrar för att testa om det blir skillnad.
Är det på en sida som vinden drar utmed så kan ett undertryck uppstå och suga ut

BirgitS
D Dennis K skrev:
Frånluft (de gröna cirklarna) finns i tvättstuga och förråd, dessa mynnar ut vid nocken. I bastu finns även en frånluftsventil men den verkar bara mynna ut i takfoten,

I köket finns ju såklart en spisfläkt, och i toan en gammal paxfläkt.
Går det ut luft på ovanstående ställen eller står luften stilla där?
Jag menar att om inte luften går ut där den ska så är det ju inte så underligt om den går ut någon annanstans. Du kanske behöver fläktar som går för jämnan på ovanstående ställen.

Ja det är bara i kontoret frånluften skickar ut luft istället. I tvättstugan kunde jag inte känna något drag alls, och i skrubben kunde jag istället känna kallras från frånluften? Jag stängde denna ventil och nu blev det drag i tvättstugan, det kommer även in friskluft i kontoret nu. Känns lite märkligt.

D Dennis K skrev:
Hallå, vi är rätt nya ägare till ett 1 1/2 planshus byggt 82. Jag har lite frågor kring ventilationen, det är alltså självdrag i huset, men begriper inte riktigt hur tanken är att det ska fungera.

När vi flyttade in fanns ingen tilluft vad jag kunde se, endast vädringsluckor i sovrum och kök. (se skiss). Därför monterade jag nya friskluftsventiler i sovrummet och kontoret.

I köket finns ju såklart en spisfläkt, och i toan en gammal paxfläkt. Dock finns det ingen dusch i toan utan vi duschar i bastun.

Problemet är att friskluftsventilen i kontoret går baklänges, det drar alltså ut luft därifrån istället för att släppa in luft. Efter ett par timmars arbetande (jag sitter hemma och jobbar) så är ju luften inte så frisk...

D Dennis K skrev:

Handritad skiss av hussektion med frånluftssystem och anteckningar om ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här brukar det bli om inte alla frånluftsrör mynnar i samma huv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.