Vi har ett gammalt hus med självdrag med badrumsfläkten är kopplad in till skorstens kanalen.
När det blåser ute som det gör mycket av nu förtiden så blir det mycket drag och fläkten snurrar av sig själv väldigt fort och tar med sig värmen. Finns en badrumsfläkt där man kan strypa draget när den inte används?

T tergo skrev:
det finns fuktstyrda med kallrasspjäll

[länk]
Men fungerar inte kallras skydd åt ett hål bara dvs utifrån in?

• Gilla
Köksmagnus
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Jo men är det stängt så är det stängt alltså inget flöde. Förhoppningsvis krävs det lite mer än lite vind för skyddet att öppna.

L lostinsweden skrev:
Jo, det är ju det som är poängen. Kallrasskyddet ser till att så lite kall luft som möjligt kan blåsa in. När fläkten går öppnas kallrasskyddet så att fuktig/varm/unken inomhusluft blåser ut.

Utan kallrasskydd kan kall uteluft ha större kraft än fläkten så man riskera att man drar in luft trots en fläkt som samtidigt blåser utåt. Med kallrasskydd minskar den risken.

Keiller Keiller skrev:
Jo, det är ju det som är poängen. Kallrasskyddet ser till att så lite kall luft som möjligt kan blåsa in. När fläkten går öppnas kallrasskyddet så att fuktig/varm/unken inomhusluft blåser ut.

Utan kallrasskydd kan kall uteluft ha större kraft än fläkten så man riskera att man drar in luft trots en fläkt som samtidigt blåser utåt. Med kallrasskydd minskar den risken.
Jag var otydlig kanske men hos mig sugs luften ur rummet.
Keiller Keiller skrev:

I mitt fall vill jag att luften inte sugs ut när det blåser ute. Det blir för mycket självdrag. Hade gärna strypt det.

Det kanske går att sätta något vid mynningen på taket som gör att det inte blir sånt drag när det blåser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.