Ni som har nya fina FTX aggregat med finesser som enkelt aktiveras via fjärrkontroll eller app i mobilen. Frågan är om finesserna ger det som det som det är tänkt?

Något som kan vara skönt är att öka ventilationen på kvällen/natten för att få lite svalare inne.
Samma när man lagar mat som osar lite mer än vanligt då vill man kanske ventilera huset lite extra en timme efteråt eller nått. Även när man är många i huset blir det gärna lite varmt.
Övertryck när man tänder en brasa i kaminen eller lägger in mer ved.

Allt detta, fungerar det i praktiken?
Jag älskar finesser och appar i mobilen och ännu roligare är det om det verkligen gör skillnad.

Senaste versionen av Heru 100 är intressant och jag antar att även Heru 130 får samma uppdatering. Swegon R5-H smart har oxå många finesser.

F
Jag har heru 100s ec, den äldre generationen med fjärr.
För det allra mesta går den i autoläge, men jag fipplade lite med forcering, och ”sommarkyla” under sommaren. Det gör liiite skillnad, men ingen markant skillnad i ett varmt hus.
Aldrig ändrat till bortaläge.
Tveksamt om jag skulle använda en app för att styra ventilationen i huset på distans. Varför? Ventilationen ska ju ändå bara fungera och vara rätt inställd.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att låta larmet dra ner ventilationen automatiskt när jag larmar på.
Däremot uppskattar jag mycket mitt heru jämfört med det pbh cba125 jag hade innan, det gick alltid på samma fart, bullrade högt och hade dålig verkningsgrad. Sänkte elräkningen med uppskattningsvis 2-3000 kWh (från 15-16 till 12-13 MWh per år) efter bytet

Edit: har nibe Uplink till nya elpannan. Känns vettigt att kunna se att det är varmt i huset när man är iväg på skidsemester, och man kan se lite intressant statistik, men använder det mycket lite.

K
Bästa nyheten på de nya HERU är väl kilremsdrift, resten är en bonus..
Förhoppningsvis har det nya styrsystemet fixat modubus-buggen med att nollställa filterlarm över modbus.

Att ventilera ut värme är inte helt enkelt, beror till stor del av vad huset är byggt av. Stenhus ackumulerar så mycket värme att det är lönlöst att försöka ventilera ut.

P
har den nyaste heru 100
Du kan forcera ventilationen om det är fuktigt
Du kan trycka på en knapp för att öka tilluften om du eldar
du kan reglera värmen

Det bästa är väl att man kan se alla temperaturer (utomhus, rotor, tilluft, frånluft osv) och får en bra överblick. Samt att om nått blir fel så larmas det på displayen.,

Men jag tror aldrig man kommer att pilla på nått när det väl funkar..

Bra svar grabbar!!
Nej visst det är sant att aggregatet bara kommer gå på auto hela tiden.
Vi tänder en brasa i kaminen i princip varje dag under vinterhalvåret och det är inga problem alls. Däremot kan det kom inte nån liten rökpuff när jag lägger in lite mer ved. Då hade jag gärna ökat på tilluften lite.
Efter att ha varit borta några dagar eller mer och kommer hem kan man ändå känna en lite annan doft i huset. Det är iofs ingen konstig lukt. Då skulle det va smidigt att via appen öka ventilationen samma dag som hemkomsten.
Att kunna läsa av temperaturer i systemet är ju fantastiskt!!! :geek: Det är bland det bästa jag vet.
Såg nyss att nuvarande Heru 130 ska utgå och jag antar att det får samma uppgradering på Heru 100.
Kan man se energiförbrukning för aggregatet i nån app eller fjärr?

P
Man kan se verkningsgraden.. men allt sånt är kul första veckan, sen vill man bara att det ska fungera

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Den enda finess jag använder på min FTX är forcering vid behov (dusch, tvätt) via manöverpanel.
Att forcera för att kyla ger ingen större effekt, och för att kunna forcera extra mycket måste man välja större kanal, don och aggregat (sticker iväg i pengar rätt fort)
Att kunna läsa av driftvärde, temperatur m.m. är perfekt för övervakning av aggregatet och om något krånglar.

Har ännu så länge inte sett bostadsaggregat med energimätning, troligtvis för att det är så små effekter och att ett mätfel skulle kunna ge väldigt missvisande värde som skulle "skrämma" kunderna mer än det gör nytta.

Har en Swegon R5H-Smart och den funkar fint. Man kan styra/se via mobilen (Casa Smart) och den har tex automatisk fuktstyrning, automatisk sommarkyla mm. För att tända braskamin aktiverar man den funktionen manuellt vid behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.