Vår köksfläkt och toalettfläkt använder samma skorstenskanal.

Köksfläkten är utrustad med backventil, dvs inget kallras men toalettfläkten har inget kallrasskydd
vilket resulterar i en kall toalett + att vi blåser in matosen på toaletten.

Kan jag montera en ny paxfläkt med kallrasskydd på toalletten för att slippa kallras och matos?

30-tals hus med självdragsventilation.

S sladdbarn skrev:
Vår köksfläkt och toalettfläkt använder samma skorstenskanal.

Köksfläkten är utrustad med backventil, dvs inget kallras men toalettfläkten har inget kallrasskydd
vilket resulterar i en kall toalett + att vi blåser in matosen på toaletten.

Kan jag montera en ny paxfläkt med kallrasskydd på toalletten för att slippa kallras och matos?

30-tals hus med självdragsventilation.
Ja det kan du

allexx allexx skrev:
Ja det kan du
Bara för att vara säker, svarade du på detta?:

"Kan jag montera en ny paxfläkt med kallrasskydd på toaletten för att slippa kallras och matos?"

Staffans2000
Ja, det kan du.

• Gilla
sladdbarn
  • Laddar…
S sladdbarn skrev:
Bara för att vara säker, svarade du på detta?:

"Kan jag montera en ny paxfläkt med kallrasskydd på toaletten för att slippa kallras och matos?"
Ja

• Gilla
sladdbarn
  • Laddar…
Jag har liknande problem. Badrum och köksfläkt delar sista metern i skorstenen. En Paxfläkt som jag har i badrummet orkar inte hålla emot när köksflåkten går på högvarv så man får ändå matos i badrummet.

Om man sätter ett kallrasskydd som stänger om styck kommer feåm fel håll så är problemet löst.
Det finnas enkla med fjäder

P Pucco skrev:
Jag har liknande problem. Badrum och köksfläkt delar sista metern i skorstenen. En Paxfläkt som jag har i badrummet orkar inte hålla emot när köksflåkten går på högvarv så man får ändå matos i badrummet.
Nu sitter pax-fläkten på plats och det verkar fungera bra oavsett om köksfläkten är på eller ej.
Tack för hjälpen alla :-)

• Gilla
allexx och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.