Ventilation
InsidersUnited: Såga av i nivå med golvet, sedan hade jag satt ett gjutet i aluminium (egentligen gjort för fasad men det är välgjort och solitt) Har ni mörka golv och mer klassisk inredningsstil så hade jag kollat efter ventiler i mässing i båttillbehörs affärer. [bild]
MatthewCampbell: Äldre hus som har renoverats vart murstocken är inte i bruk. Håller på att överväga mellan ett fullbördigt FTX system eller att sätta in till- och frånluftsventiler. Finns ett frånluftsfläkt i badrummet dock inget i köket (se bilden) vart köksfläkten har kolfilter och ventilen (på vänster sidan av bilden längst upp) löper vidare ut i murstocken. Undrar om det går att sätta in
Haara93: 15l/s ska en ex/dusch ventileras. Köp en pax och ladda ner appen och ställ in konstant flöde på den. Och montera en friskluftventil i andra rummet
Nordpilen: [citat] Nu har jag haft ventilationsfirman för injustering. Ett av de mindre sovrummen under det sluttande pulpettaket där vi har haft problem med isbildning visades sig ha kraftigt tilluftsflöde på 12 l/s, detta drogs ned till hälften. Vi justerade om så att balansen mellan våningarna totalt sett blev bättre (-9 l/s bottenvång och +5 l/s övervåning jämfört med tidigare -19/+16) .
mats.froberg: Tack för ditt svar, två inluft i kök/vardagsrum och en i sovrummet.
Skånepöjk: Jag har bestämt mig jag river loss 125mm röret och gör om. tack alla för tips och råden
cillan: [citat] Tack för svar. Det var lugnande. Trodde det kunde vara värre
f9212: Jag satte in 2 friskluftsventiler (Fresh TL100DE) och en Pax Calima i mitt 15m2 hemmagym. Den ena behövs troligtvis inte men är där för att sommartid kunna konverteras för AC. Se här för referens: https://vibogym.se
allahantverkare: Det var glädjande svar - tack alla! Såg inte fram emot att ta upp ett hål i timmerväggen :)
Olf Oggler: Det är ju också ett eländigt samband mellan ventilation och oljud. Jag har mixtrat lite med ventilationen i rummet utanför bastun. Jag har försökt öka flödet. Men det är svårt utan att öka ljudvolymen. Är det någon stans man vill ha högt flöde på ventilationen är det i anslutning till bastun. Är det någon stans man vill ha helt tysst så är det i och utanför bastun. Det är
Åsa Lund: Nej, tycker jag inte du behöver fundera på. Det finns säkert motsvarande läckage in vid nåt fönster eller dörr nånstans i huset.
BirgitS: Etiketten med modellnummer etc. sitter rätt ofta i facket med lampan.
Jolia: Hej, Jag har en fundering kring ventillation i ett fritidshus som tidigare bara varit sporadiskt använt och stått ouppvärmt vintertid. Ska nu ta mig an detta hus och inser att det inte finns någon ventillation alls! Upptäcket också att det fanns ytligt svartmögel på golvbrädorna inne i huset som dock gick att tvätta bort med mögeltvätt. När man varit i stugan känner man att
kungcoopa: [citat] Hyffsat! Tog upp en friskluftsventil i ett rum som inte hade någon (2 glas fönster, så var väl hyffsat otätt)
Demmpa: Vad har ni för ventilationssystem? F(X) (tex rånluftsvärmepunp), FTX-system? Har ni undertryck eller övertryck i huset? Har ni någon kamin etc? I så fall hur är tilluft/rökrör konstruerat med tex spjäll? Vad är det för köksfläkt? Vad är det för takhuv?
rolflidvall: Antagligen det som beskrivs här, en alliancefläkt är motordriven: http://www.vimpeln16.se/dokument/koksflakt.htm
Elkillen90: Hallå! Tänkte snart slå igen väggarna i mitt nybyggda garage. Tänkte först borra i lite ventiler och har lite funderingar. Är jag helt ute och cyklar om jag köper detta kit. https://shop.abcvent.se/abc-gct Hur många? Dimension? Kan jag använda samma variant för från och tilluft? Placering på ventiler? Tänker jag rätt med tilluften lågt bredvid portarna och frånluften högt på
abel48: Ska montera ett motor spjäll och en belimo spjällmotor BFL 230-T . Men är är lite trög o fattar inte hur de ska sitta... axeln på motorspjället är 8mm och hålet i motorn verkar vara 12mm. Ska man ha nån adapter? Dessa grejer har jag [bild] [bild] [bild] Och hur fäster man motorn i spjället? Inga hål passar ju...
Joselifine: Hus byggt 1920 2våningar puts m en extra skalfasad tegel, övervåningen är en vindsvåning, det finns en lucka upp till en smal nockvind m gammal inaktiv värmeröranläggning kvar. (vita asbestliknande rör. Nockvinden har ingen ventilation. Jag kollar fuktvärdet nu i vinter för att se om det överskrider 70% (lagt upp den ovanför luckan, svårt ta sig upp o in däruppe) . Om så, får jag
Evmath: [citat] Styrelsen är informerad och har i uppdrag att utreda frågan. Men då månad efter månad går utan att vi får något vettigt svar (oklara muntliga besked som ändras, aldrig något skriftligt) så undersöker vi nu saken även på vårt håll. Ventilation och brandsäkerhet är givetvis inget man vill smussla med :)
Claes Sörmland: Det ger också ett typiskt fallljud när luckan studsar några gånger efter att motorn har släppt den. Hörs kalla och tysta vinternätter. Att motorn går sönder är inte helt ovanligt, då funkar inte avfrostningen på vintern och aggregatet kan isa igen.
Fredvent: Är du nöjd med värmen utan din stratos så är det bara bra, en minimaster behöver inte en ACJ för att fungera. Eventuellt kan du fixa nya lager, själv eller på någon mekanisk verkstad. Det brukar inte kosta så mycket och du skulle kunna prova att köra ACJ med fläktarna på men utan dess värmeutan enbart för att hjälpa till att sprida värmen från din Mitsu. Väljer du att ej
Anonymiserad 384569: Hej, Jag har samma problem med inkommande matos från grannar och andra utsläpp utifrån trots att jag har tfx ventilation som sitter på taket. Harvhaft otaliga diskussioner och felanmälningar till Skanska och styrelsen. Har du lyckats lösa problemet? Tacksam för tips!