Hej!

Jag har en villa från sekelskiftet på 180 kvm där vi installerat FTX i samband med en renovering. Systemet är just nu inställt med övertryck på övervåningen (+16 l/s) och undertryck på nedervåningen (-19 l/s), men totalt sett för hela huset visst undertryck. Jag ser en risk med att ha så stor obalans mellan våningarna med övertryck på övervåningen om varm luft skulle trycka ut i isoleringen och på vinden (har ångbroms, ej ångspärr).

Nuvarande inställning:

Bottenvåning:

Tilluft: 28 l/s

Matrum 12 l/s
Vardagsrum 16 l/s

Frånluft: 47 l/s
Kök 11 l/s
Wc/Badkar 16 l/s
Tvätt+Dusch 20 l/s

Övervåning

Tilluft 32 l/s
sov 1: 10
sov 2: 8
sov 3: 7
sov 4: 7

Frånluft 16 l/s (wc/dusch)

Vad tror ni om att ändra enligt nedanstående förslag för att få bättre balans?

Förslag till ny inställning

Bottenvåning:

Tilluft: 34 l/s

Matrum 17 l/s
Vardagsrum 17 l/s

Frånluft: 36 l/s
Kök 10 l/s
Wc/Badkar 10 l/s (används mest som toalett, badkar enstaka gånger)
Tvätt+Dusch 16 l/s

Övervåning (ca 16% mindre volym än nedervåningen pga snedtak)

Tilluft 28 l/s
sov 1: 10
sov 2: 6
sov 3: 6
sov 4: 6

Frånluft 30 l/s (wc/dusch)

Är det något problem att ha 30 l/s i frånluft från badrum övervåningen för att få bättre balans mellan våningarna?

Det är väl risken för ljud om man har så högt flöde vid ett don

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är väl risken för ljud om man har så högt flöde vid ett don
Sant!

Ser ingen annan lösning om man vill ha bättre balans mellan våningarna. Hur har ni andra som satt in FTX gjort, normalt har man väl fler tilluftsventiler på övervåningen, vilket lätt ger obalans mellan våningarna?

Jag har svårt att se att det skulle trycka ut i väggarna snarare än att utjämna mellan våningarna. Det verkar ologiskt. Men jag kan ha fel, Däremot är det totala undertrycket i underkant. Vem har injusterat?

J Johan456 skrev:
Jag har svårt att se att det skulle trycka ut i väggarna snarare än att utjämna mellan våningarna. Det verkar ologiskt. Men jag kan ha fel, Däremot är det totala undertrycket i underkant. Vem har injusterat?
Ventilationsfirma har injusterat.

Tycker bara det är så stor skillnad mellan våningarna och varm luft stiger ju normalt, men här ska luften gå tvärt om, från övre våningen till nedre. I kombination med att en sovrumsdörr är stängd kanske luften till viss del söker sig upp genom vägg och tak?

Det märks tydligt att det är undertryck på nedervåningen när ytterdörren öppnas och det direkt drar in kall luft.

I praktiken har det inte visat sig spelat någon roll vilken våning man plockar ut luft ifrån så länge du inte stänger gemensamma klimatskalet med trappdörr eller dylikt och det inte rör sig om överdrivet missjusterat system(30l/s tilluft i ett 8 kvm rum t.ex.). Man har även visat att med enbart boverket-justerad frånluft så råder det övertryck vid innertaket på tvåvåningshus.

Såvida du inte har tillräckligt tätt mot vinden kommer det läcka luft hur du än justerar, det du ska vara glad och nöjd över nu är att din luft byts ut tillräckligt ofta för att inte släppa upp så mycket överskottsånga till vinden om den skulle vara otät.

Att dra upp flödet till 30 l/s i wc på övervåning beror på hur kanaldragningen och dimensionerna ser ut. Ett 100 don bör inte överstiga 15 l/s. 125 bör klara 15-25 l/s.

Som tidigare skrev, så länge det finns fri väg för luften på övervåningen via trappan och ned så borde det vara lugnt. Men jag vet inte säkert.

T tjatt skrev:
Att dra upp flödet till 30 l/s i wc på övervåning beror på hur kanaldragningen och dimensionerna ser ut. Ett 100 don bör inte överstiga 15 l/s. 125 bör klara 15-25 l/s.

Som tidigare skrev, så länge det finns fri väg för luften på övervåningen via trappan och ned så borde det vara lugnt. Men jag vet inte säkert.
Nu har jag haft ventilationsfirman för injustering. Ett av de mindre sovrummen under det sluttande pulpettaket där vi har haft problem med isbildning visades sig ha kraftigt tilluftsflöde på 12 l/s, detta drogs ned till hälften. Vi justerade om så att balansen mellan våningarna totalt sett blev bättre (-9 l/s bottenvång och +5 l/s övervåning jämfört med tidigare -19/+16) . Badrummet på övervåningen höjdes från 16 till 24 l/s (dock ett 100 don), sovrummen minskades till 6 l/s för de tre mindre och 11 l/s för det större och på nedervåningen ökades tilluften och minskades frånluften något. Nu återstår att se om det leder till mindre isbildning när vinterkylan kommer!

Sammanställning ny inställning (gammal i parantes)

Bottenvåning:

Tilluft: 31 (28) l/s
Matrum 15 (12) l/s
Vardagsrum 16 (16) l/s

Frånluft: 40 (47) l/s
Kök 11 (11) l/s
Wc/Badkar 12 (16) l/s
Tvätt+Dusch 17 (20) l/s

Övervåning

Tilluft 29 (32-38) l/s
sov 1: 6 (8)
sov 2: 6 (8)
sov 3: 6 (8-12, uppmättes högre än protokoll)
sov 4: 11 (10-12, uppmättes högre än protokoll)

Frånluft wc/dusch 24 (16)

Redigerat:
  • Gilla
tjatt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.