Hej,
Jag har en fundering kring ventillation i ett fritidshus som tidigare bara varit sporadiskt använt och stått ouppvärmt vintertid. Ska nu ta mig an detta hus och inser att det inte finns någon ventillation alls! Upptäcket också att det fanns ytligt svartmögel på golvbrädorna inne i huset som dock gick att tvätta bort med mögeltvätt.
När man varit i stugan känner man att kläderna har en svag unken luft, ev från mögel.
Blir själv mycket dålig av svartmögel och det finns ingen möjlighet för mig att använda mig av stugan innan den åtgärdats.
Lite information om stugan:
Stugans grund är pålar, står 30 m från en sjö på en väldigt blöt och lerig mark.
Det är ca 25 kvm med ett rum (kök/vardagsrum) samt ett litet sovrum.
Stugan har inget badrum inne och ingen köksfläkt, därav ingen frånluftsventillation.
Väggarna verkar vara ganska tjocka och isolerade, självdrag genom springor är därför troligen mycket minimal.
Huset har ett vindsutrymme som är helt igenbyggt, det går alltså inte komma in där och det finns ingen ventillation som syns från utsidan!
Frågan är i vilken ände man börjar?
Jag tänker som följande men vad tror ni som har erfarenhet och kunskap om liknande.
Jag behöver såga upp en lucka till vinden för att kunna inspektera denna och sätt in en ventillation i varje gavel.
Sätta upp inluftventillationer, en i sovrummet och 1 eller 2 st i större rummet.
Frånluften måste väl vara en elektrisk historia typ som en tystgående badrumsfläkt som kan stå på året runt även när man inte är där vintertid.. eller finns det någon annan lösning på detta?
Hoppas på svar