5 469 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Isolering spirorör FTX
Vi installerade nyss ett FTX-aggregat och jag har en fundering om isolering av ventilationskanaler och kondens. Enligt hantverkaren som installerade det så behövs det bara ångspärr på intag- och avluftskanalerna och inte på rören som går från FTX-aggregatet till alla rum. Rören är isolerad med dubbla Parocs firewentmatta på alla rör från aggregatet till alla rum men utan aluminiumfolie(ångspärr/ångbroms). På intag- och avluftskanalen från aggregatet och ut genom taket så är det en aluminiumbeklädd nätmatta. Någon kunnig som vet om detta stämmer? Rädd för kondens och få fuktproblem på vinden.
All rördragning och aggregatet är på kallvind.
Tror de flesta isolerar med en strumpa på minst 80 mm isolering på alla rör. Dels för kondens skull och dels för att minsta värmeförluster. Om du inte har någon isolering på rören i din kallvind kommer du garanterat få kondensproblem.
Det är 11 cm isolering på rören, så det är inga problem. Frågan gäller om det behövs ångbroms/ångspärr på ventilationsrören från aggregatet till don i alla rum. Ångbroms/ångspärr finns på intag-/avluftskanalenAxbard_89 skrev:
Nej, det behövs inte. Det var svaret jag fick av ventilationsfirman som sålde våran FTX-lösning till oss.Wiklund_samuel skrev:
Vi har som ni, kondensisolering på inluft/avluft, ingen kondensisolering på tilluft/frånluft, alla rör ligger i lösullsisolering på kallvind i enplanshus.
Så har ni bara adekvat isolering runt rören för tilluft/frånluft så de aldrig kommer upp i daggpunkt behövs ingen kondensisolering.
Okej, tack för svar! Våra rör för tilluft/frånluft ligger dock inte lösull, utan draget ovanpå vindsbjälkslaget och isolerade med 11 cm nätmatta. Är era rör isolerade med nätmatta/isoleringstrumpa + ligger i lösull ?X xLnT skrev:
Jag menade inte att hela meningen var som erWiklund_samuel skrev:
Vi har nakna spirorör i lösullen (till-/frånluft)
Då känns det lite lugnare. Tack för hjälpen!!
Klicka här för att svara