Skånepöjk
Hejsan!

precis införskaffat ett torkskåp och har stött på problem.
Får inte på slangen som är 127mm på röret. Verkar som att röret är 130mm.

vet någon om det finns en slang som passar 130mm rör?
Eller måste jag byta ut röret? Hade gärna sluppit det då det är kaklat fint runt röret (som går igenom ytterväggen).

Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hejsan!

precis införskaffat ett torkskåp och har stött på problem.
Får inte på slangen som är 127mm på röret. Verkar som att röret är 130mm.

vet någon om det finns en slang som passar 130mm rör?
Eller måste jag byta ut röret? Hade gärna sluppit det då det är kaklat fint runt röret (som går igenom ytterväggen).
Gissar att du behöver en skarvnippel för att få ihop rören. Spiro är normalt 125mm i innerdiameter, 130 verkar vara en udda diameter. Bilder hade underlättat.

Edit. 2a på bollen.

• Gilla
Skånepöjk
  • Laddar…
Skånepöjk
Problemet är att jag vill dra över slangen från torkskåpet över röret som går igenom väggen för att dölja röret så man enbart ser slangen...

Skånepöjk
Såhär ser det ut

• Ventilationsrör som sticker ut från ett badrumstak med vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet rör i taket nära en vägg, med spår efter bygg- eller renoveringsarbete.
    Skapa konto
Det är ett kallrasskydd som sitter där och det är större , en skarvstycke för invändigt montage så får du på slangen, men inte över kallrasdelen , så det blir att måla den delen vit och gilla läget. Går även att bygga in med en liten trumma, men du väjer själv.

Skånepöjk
J jonaserik skrev:
Det är ett kallrasskydd som sitter där och det är större , en skarvstycke för invändigt montage så får du på slangen, men inte över kallrasdelen , så det blir att måla den delen vit och gilla läget. Går även att bygga in med en liten trumma, men du väjer själv.
kallrasskyddet sitter ju inuti spiroröret? Blir la svårt att skarva invändigt med kallraskyddet där?

en 130mm slang till torkskåpet hade ju varit trevlish...

Kanske det, ser mer ut som att spjället är en del som är trädd på utsidan en 125 spiro

Skånepöjk
J jonaserik skrev:
Kanske det, ser mer ut som att spjället är en del som är trädd på utsidan en 125 spiro
spjället sitter på insidan av vad jag trodde var ett 125mm spirorör. När jag mäter så är det lite större än 125...

Svårt att se, men jag tycker det ser ut som att det är en liten bit spirorör som sitter där, får du bort den så borde slangen passa på kallrasskyddet

Skånepöjk
Alltså, är det jag som är puckad?

125mm spirorör Fresh, slang Fresh 127mm.
Helt omöjligt att få på, är det fel saker jag har?

• Etikett på 125mm Fresh spirorör som visar produktinformation och storlek, monterat i tak.
    Skapa konto
  • Spirorör och flexibel slang som inte passar ihop, tejp försöker säkra otäta anslutningar.
    Skapa konto
Möjligt att få på slangen, du får fila av alla grader som finns på rörets utkant och sedan köra med en bordskniv runt , slangen är mjukt och går att töja ut , lite som att ta på skorna med ett horn. Lite stökigt med det går.

Skånepöjk
J jonaserik skrev:
Möjligt att få på slangen, du får fila av alla grader som finns på rörets utkant och sedan köra med en bordskniv runt , slangen är mjukt och går att töja ut , lite som att ta på skorna med ett horn. Lite stökigt med det går.
har hållit på någon timma. Får på slangen typ 5mm men sen är det stopp.
Testade med glidex också men det hjälpte inte.
Lyckades sabba slangen nu när jag försökt...
tröttsamt alltså.
Den var en slang avsett för köksfläkt men borde inte spelat någon roll tycker jag med tanke på dimensionerna.
lämnade tvättstugan nu, innan jag slår sönder något

Skaffa ett skarvnippel för spiro 125 som ska sättas invändigt så är du hemma som det kallas, sen ett spännband, det finns på varuhusens ventavdelningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.