6 020 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
130mm spirorör? Får inte på röret från torktumlaren vad göra?
Hejsan!
precis införskaffat ett torkskåp och har stött på problem.
Får inte på slangen som är 127mm på röret. Verkar som att röret är 130mm.
vet någon om det finns en slang som passar 130mm rör?
Eller måste jag byta ut röret? Hade gärna sluppit det då det är kaklat fint runt röret (som går igenom ytterväggen).
Eller måste jag byta ut röret? Hade gärna sluppit det då det är kaklat fint runt röret (som går igenom ytterväggen).
Nippel VX 125 i skarven borde väl fungera? https://soliduct.se/ventilationssystem/koppling.htm
Gissar att du behöver en skarvnippel för att få ihop rören. Spiro är normalt 125mm i innerdiameter, 130 verkar vara en udda diameter. Bilder hade underlättat.Hällvetet skrev:
Hejsan!
Edit. 2a på bollen.
Det är ett kallrasskydd som sitter där och det är större , en skarvstycke för invändigt montage så får du på slangen, men inte över kallrasdelen , så det blir att måla den delen vit och gilla läget. Går även att bygga in med en liten trumma, men du väjer själv.
kallrasskyddet sitter ju inuti spiroröret? Blir la svårt att skarva invändigt med kallraskyddet där?J jonaserik skrev:
en 130mm slang till torkskåpet hade ju varit trevlish...
Besserwisser
· östergötland
· 2 780 inlägg
Svårt att se, men jag tycker det ser ut som att det är en liten bit spirorör som sitter där, får du bort den så borde slangen passa på kallrasskyddet
Alltså, är det jag som är puckad?
125mm spirorör Fresh, slang Fresh 127mm.
Helt omöjligt att få på, är det fel saker jag har?
125mm spirorör Fresh, slang Fresh 127mm.
Helt omöjligt att få på, är det fel saker jag har?
Möjligt att få på slangen, du får fila av alla grader som finns på rörets utkant och sedan köra med en bordskniv runt , slangen är mjukt och går att töja ut , lite som att ta på skorna med ett horn. Lite stökigt med det går.
har hållit på någon timma. Får på slangen typ 5mm men sen är det stopp.J jonaserik skrev:
Testade med glidex också men det hjälpte inte.
Lyckades sabba slangen nu när jag försökt...
tröttsamt alltså.
Den var en slang avsett för köksfläkt men borde inte spelat någon roll tycker jag med tanke på dimensionerna.
lämnade tvättstugan nu, innan jag slår sönder något
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Besserwisser
· östergötland
· 2 780 inlägg