Ventilation
morr: Hoppas du får ett vettigt svar från dom! Vi/föreningen får betala för utbytesmotorerna för att garantin har gått ut.
PolarBear64: Hej alla, i en annan tråd redogjorde jag för att min jfb börjat lösa ut, och anledningen är att frånluftsvärmen är kopplad genom jfb. Antagligen ett element som inte fungerar som det skall. Vi lämnar diskussionen om att det inte är så man borde göra med en jfb, den biten löser sig inom kort. https://www.byggahus.se/forum/threads/jfb-loeser-ut-franluftsvaermen-boven.393129/
Göte Friman: Hej. Nu har alla grejor kommit från Soliduct. Det är spirorör, isolering, diverse krökar och så givetvis FTX-aggregatet. Påbörjar installationen i helgen. En annan tanke som jag stött på är om det finns generella krav på vart i rummet ventilerna måste sitta? De don som sitter i vardagsrum och sovrum tänkte jag sätta på enklast möjliga sätt på väggen där man kommer in. Är det
Åsa Lund: Det finns en variant av ventilationsmodul från dem som även värmer tilluften. Kanske hade varit bra
Håbbe01: Hej, Är det ett FTX system måste alla rör isoleras med minst 80mm i kallutrymmen
KnockOnWood: I tvättstugan brukar man ha frånluft, inte tilluft. Så frågan är, hur ser ventilationen ut i radhuset i stort? Men jag skulle nog skaffat en hygrometer/fuktmätare och termometer och tejpat för ventilen. Och sedan sett hur fuktighet och temperatur utvecklade sig i bostaden.
BirgitS: Fullt tillräckligt om det inte är så att det duschas varje timme.
MacAver: [citat] För vår del är tilluften i dagsläget inget problem i det 100 år gamla huset och efter renovering lutar det åt ventilation från Franke.
taxen77: Huset är trähus från -36. Badrum på andra våning som är lite klurig planlösning på. Se bild. I dagsläget ingen mekanisk frånluft utan självdrag ut i kanal i murstocken. Huset värms med pellets. Ingen golvvärme (plastmatta) utan en radiator (vattenburen) mitt emot murstocken. Under vissa delar av året är det usel tork därinne, ffa innan vi satt på värmen senare på hösten. Det
Nils-Orvar: Om budget tillåter: FTX och vattenburen värme med radiatorer. Annars: frånluftsfläkt i badrummet med grundflöde + fuktforcering och ev frånluftsfläkt till spiskåpan med grundflöde + forcering. Friskluftsventil i varje sovrum/allrum. Komplettera med elradiatorer där LLVP inte når ut. Sätt hygrometrar i alla rum så du har koll.
Tommytommytommy: Halloj! Jag bor i ett enplanshus med källare från 50-talet där man förr eldade med olja och ventilationen är uppbyggd på självdrag. När vi flyttade in i huset så satte vi en frånluftsfläkt på vinden som suger luft från en ventil i köket och en ventil i badrummet. Vi har även bytt uppvärmning till luft/vattenvärmepump. De gamla fönstren sitter kvar och vi har även suttit in
Leafy: Hej Har idag paxfläkt i badrum och köksfläkten som enda frånluft i huset men gott om tilluftsventiler, minst 1 i varje rum. 1plans trävilla på 200kvm med krypgrund och kallvind. I tvättstugan som är i andra har de av huset sett från badrummet har de av någon anledningen valt att sätta en tilluftsventil och min tanke nu är att bara sätta in en frånluftsfläkt där istället då det
KnockOnWood: Ja, om du har fungerande tilluft till sovrummet så är det nog bara att sätta igen den gamla "ventilen". Och jag instämmer: PU-skum är utmärkt. Det både tätar och värmeisolerar.
Tomas J: Ja jag tycker det är märkligt att det är jättenoga när man sätter dit ångspärren och att den måste vara absolut tät överallt och att man måste täta vid elinstallationer men sen inte så noga vid andra tillfällen. Men samtidigt Om det skulle vara ett problem att det blev fuktskador vid eftermontage av ventilation och luftvärmepumpar så borde väl det framkommit vid det här laget
tobbew: Ursäkta, jag har blivit lurad! Det ska vara ett mindre don. Jag rev ned ett annat och såg att det som på min bild är ca 100mm ska vara ca 70mm för ett 100-rör, där fjädrarna fixar resten. Det stod 100 på påsen som donet kom ifrån, men det måste ha varit anpassat för något större rör. Det var etiketten som lurade mig. Jag testade badrummets don från 100-röret och testade i
mr_marbles: [citat] Tack för svar! Vill gärna undvika en kletig lösning, men i värsta fall får det bli något sådant.
Demmpa: Planlösning över badrummet underlättar. Frånluften bör placeras över duschutrymmet för bäst effekt.
Patrik Hazard: Om det går att få loss nippeln så kan du trycka in en skjutmuff i rörändan i stället. Då får du en röravslutning på 100 mm.
FaluMalte: [citat] De som byggde mitt hus har inte satt dit en avslutnings-stos som ni rekommenderar utan bara kapat spiroröret i en böj. Övervägde att skruva dit två plåtskruvar så att byglarna har nåt att haka upp sig på, men det verkar enklare att byta ventilen till en med tre plåtflärpar som fäster mot vad som helst.
Jarlen: [citat] Något man borde tala mer om när det gäller Ftx-aggregat är den stora nyttan av dem när man har radonproblem. Då är dem outstanding. Vi sänkte vår radonhalt från över 350 bq till långt under gränsvärdet. Nu är det försumbart. Mvh Jarlen
raubtier: Innertak - någon form av skiva - isolering. Klassisk 70-tal, jag bygger alltså inte nytt utan ska installera FTX i befintligt hus.
imported_peter: Stort tack för hjälpen Mikael_L!!
mxjolle: Har du lite extra utrymme ovanför fönsterkarmen men innan balken så är det kanske ett alternativ? Vi har spaltventil precis ovanför fönsterkarmen. Det tråkiga är förstås att spaltventilen syns och finns på fönster fodret. Vi var i valet och kvalet om vi skulle ersätta spaltventilen med en friskluftsventil istället i vårt nyrenoverade rum, men tog beslutet att det får bli sen...
Anonymiserad 282191: https://www.luftbutiken.se/tillbehor-friskluftsventiler/3409-tackbricka-160mm.html
etompau: Inget svar på din fråga, men jag hade personligen inte gett mig på att borra i ett fönster. Det kräver ett visst handlag och att man vet vad man gör. Skulle rekommendera att du först säkerställer att det går att använda en ventil till just den fönstertyp du har. Hör med tillverkaren.
tjatt: Är bra o ha dom lågt därför att kall luft sjunker och varm stiger. När kalla luften kommer in lågt så kommer den krypa längst med golvet tills den blir varm och stiger då uppåt o sen ut genom don / högt uppsatt uttag. Bra o tänka på placering för de kan bli rätt kallt, dragit o väsnas runtom intaget.
Josth: Den är för ljudreducering, har inget med värmeisoleringen att göra. Jag sågade upp det gamla hålet med sticksåg men det var väldigt svårt att få till diametern perfekt så jag fick beställa en extra stor täckplatta på insidan också från Fresh.
AngelFB: Tack snälla för era svar! Jag får testa att bara ha det som det är och så får jag se vad kommunen säger. (huset är inte gammalt, byggt 2010)