1 662 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bahco ACJ/Minimaster
Hej!
Vi bor i ett 80-taletshus, har ett äldre Bahco-ventilationssystem från 80-talet, med en Bahco ACJ och 2 Minimaster som driver köksfläkten på båda våningar i ett suterränghus. På senare år har vi insatallerat även en Mitsubishi luftvärmepump på varje våning.
Nu har lager på ACJ gått sönder, och det låter jättehögt. Vi har stängt av den medan båda Minimaster går som vanligt, och lika väl Mitsubishin. Luftkvalitet verkar inte bli sämre, värmen i huset ännu jämnare!
Min fråga är: Kan Minimastern klara sig separat utan ACJ:n? Måste man få igång ACJ igen? Preliminära offert att byta motorn på ACJ(Fläktbutiken byter inte bara lager, de kan bara byta hela motorn) kostar över 10,000kr! Att byta lager kostar endast någon hundring i materialkostnad.
Råd o tips från allkunniga forum?
Med vänliga hälsningar
John
Vi bor i ett 80-taletshus, har ett äldre Bahco-ventilationssystem från 80-talet, med en Bahco ACJ och 2 Minimaster som driver köksfläkten på båda våningar i ett suterränghus. På senare år har vi insatallerat även en Mitsubishi luftvärmepump på varje våning.
Nu har lager på ACJ gått sönder, och det låter jättehögt. Vi har stängt av den medan båda Minimaster går som vanligt, och lika väl Mitsubishin. Luftkvalitet verkar inte bli sämre, värmen i huset ännu jämnare!
Min fråga är: Kan Minimastern klara sig separat utan ACJ:n? Måste man få igång ACJ igen? Preliminära offert att byta motorn på ACJ(Fläktbutiken byter inte bara lager, de kan bara byta hela motorn) kostar över 10,000kr! Att byta lager kostar endast någon hundring i materialkostnad.
Råd o tips från allkunniga forum?
Med vänliga hälsningar
John
Hej, som en först "fulfix" för att få bort oljudet i lagret, prova litiumfett. Det har hjälpt mig flera ggr för att få tyst på tjutande fläktar:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/litiumfett-2000017064
Det har en extremt bra krypförmåga, så det hittar in i lagren, och väl där extremt bra smörjförmåga.
Spraya rikligt på lagret där du kommer åt.
Men som sagt, det här är bara en temporär fulfix som fungerar på obestämd tid
Hoppas du får flera lite mer seriösa förslag, jag har inte full koll på dina komponenter.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/litiumfett-2000017064
Det har en extremt bra krypförmåga, så det hittar in i lagren, och väl där extremt bra smörjförmåga.
Spraya rikligt på lagret där du kommer åt.
Men som sagt, det här är bara en temporär fulfix som fungerar på obestämd tid
Hoppas du får flera lite mer seriösa förslag, jag har inte full koll på dina komponenter.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har bytt lager på Minimaster flera gånger. Det är en relativt enkel operation. Tänk på att använda en passande hylsnyckel vid montage av nya lager. Kraft får endast läggas på lagrets ytterkrans.
Se upp så att segersäkringen inte sprätter iväg.
Köp ej lager på ex. Biltema utan beställ märkeslager av ex. fabrikat SKF så håller det i några decennier.
Se upp så att segersäkringen inte sprätter iväg.
Köp ej lager på ex. Biltema utan beställ märkeslager av ex. fabrikat SKF så håller det i några decennier.
Bästa svaret
Är du nöjd med värmen utan din stratos så är det bara bra, en minimaster behöver inte en ACJ för att fungera. Eventuellt kan du fixa nya lager, själv eller på någon mekanisk verkstad. Det brukar inte kosta så mycket och du skulle kunna prova att köra ACJ med fläktarna på men utan dess värmeutan enbart för att hjälpa till att sprida värmen från din Mitsu. Väljer du att ej använda ACJ överhuvudtaget så behöver du koppla förbi denna med tilluften. Jag skulle även kolla om båda minimaster verkligen är kopplade till stratosen, det går att koppla men kan vara bra för dig att veta hur det ligger till.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden