Hus byggt 1920 2våningar puts m en extra skalfasad tegel, övervåningen är en vindsvåning, det finns en lucka upp till en smal nockvind m gammal inaktiv värmeröranläggning kvar. (vita asbestliknande rör. Nockvinden har ingen ventilation. Jag kollar fuktvärdet nu i vinter för att se om det överskrider 70% (lagt upp den ovanför luckan, svårt ta sig upp o in däruppe) . Om så, får jag ordna 2 gavelventiler, tänker jag?
Renoverar övervåningen o ser att de 4 innertakventiler som finns går genom fyrkantiga eternitkanaler ut i ventskorsten på taket. Kan inte uppmäta vare sig in eller utsug med tunnt papper. Jag har väggventiler samt nya fönsterventiler. Innebär det att jag kan stänga takventilerna? Hur gör man det i så fall, är det bara att skruva igen, bör jag tejpa igen dem? Vet inte status på ventilationskanalen, känns lite osäkert att ha dem öppna om de nu blåser in luft. Har ett svagt undertryck m rörfläktar i krypgrundens ventiler. Provat stänga för att se om takventilerna börjar suga ut luft, men märker ingen skillnad

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.