Vi bygger nytt och är sugna på att ha spishällen i köksön, och då gärna slippa en hängande fläkt ovanför - därför tittar vi på bänkfläktar av olika slag. Vi vill inte ha kolfilter efter tidigare dåliga erfarenheter. Vi har en annan idé jag skulle vilja bolla med alla kunniga här:

Vi bygger enplanshus med krypgrund, och precis under köket har vi sprängt in i berget för en parkeringplats - huset hänger alltså över platsen där bilen ska stå. Vår tanke var om man kunde göra en luftkanal ned genom golvet från köksfläket, som leder ut utomhus vid bilen. Vad tror ni - tillåtet, möjligt, för- och nackdelar? Bonus om vi dessutom kan ha extern motor som sitter vid utblåset för att slippa lite av bullret inne.

• Gilla
Andreascanr
  • Laddar…
Jag tänker varm fuktig luft som stiger uppåt och kondenserar i taket för att sedan droppa ner på bilen och runt om där den fryser till is...

B Bigfoot skrev:
Jag tänker varm fuktig luft som stiger uppåt och kondenserar i taket för att sedan droppa ner på bilen och runt om där den fryser till is...
Precis min tanke! Kanske om man leder ut det så det inte släpps ut under taket utan horisontellt?

Enkel skiss av husplan med markerade platser för kök, bil och berg, samt en potentiell luftkanal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Du behöver tänka på brandskyddet, dels är det fråga om en imkanal från köket som ska klara av att det börjar brinna på spisen och dels är en bil en brandrisk så att t.ex. ett sammanbyggt garage ska vara brandskyddad från resten av huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.