Hej! Jag har nyligen byggt om köksskåpen, och i och med att de nya skåpen är djupare har en ventilationskanal hamnat inne i ett hörnskåp. Min nuvarande plan är att såga bort en bit av skåpsluckan och montera fast en frånluftventil på motsvarande plats på skåpet, samt dra en flexibel ventilationsslang inifrån skåpet till ventilen.

Jag är ny på sådant här och tänkte höra ifall någon kunde komma på en smartare lösning? (Det är viktigt att skåpet även kan användas som skåp.)

Och hur fäster man bäst en ventilationsslang på en fyrkantig ventilationskanal som tycks vara gjord av ömtålig gips/betong?

Här är skåpet, stängt och öppet:

skapsventilation.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Har ingen lösning åt dig men som du beskriver ventilationskanalen så låter det som eternit. Sök på forumet angående att jobba med dessa!

Annars är det ingen större konst att bygga nån form av stos för att gå från fyrkantigt till runt.

Som sagt, kan vara eternit (asbest), så försök att inte bearbeta den så mycket.

http://www.bauhaus.se/koksflaktssats-o125-mm.html

vi köpte typ en sån här, klippte till, fäste på utsidan av asbetsröret massor av ventilations-tätnings-gegga (sika) spikband runt fyrkantskanalen. Satt som berget och höll tätt de tre år det tog innan vi bytte hela kanalen. Kan ta en bild imorgon om intressant, den ligger på sophögen fortfarande...

Efter några års icke-arbete tänkte jag till sist få tummen ur och göra klart ventilationen, så jag försöker väcka liv i den här gamla tråden igen. Min stora fråga är fortfarande: Om jag köper en fyrkantig stos (nytt ord för mig), hur fäster jag den vid ventilationskanalen? Köksfläktssatsens stos har hål i hörnen, men jag vet inte om kanalmaterialet ens är lämpligt att skruva fast något i? Och vad är det för ventilations-tätnings-gegga som avses?

Här kommer ett färgfoto på den dammiga kanalen; jag blir hemskt glad ifall någon har gissningar om kanalmaterialet eller ideer om lämplig metod/utrustning för att leda vidare ventilationen.

iHEXLSZ.jpeg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.