Har en firma som ska installera ftx hos mig i veckan och de kom material som de beställt hit. Ser att de beställt Rockwoll värmematta som isolering. Jag kommer ha kyla i mitt ftx system via bergvärmen, fungerar denna värmematta som fullgod kondensisolering eller skulle de ta beställt kondenstrumpor som jag sett på en del vent-sidor?

• Rullad ROCKWOOL Komfortbrandmatta Vent för FTX-systemisolering på hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ingen kondensisolering direkt, men det går att kondenstäta den med en ångspärr runt all isolering.
Är övertygad om att det framgår av montageanvisningarna som du bör hitta på deras hemsida.

Ingen isolering med kondensrisk ska vara exponerad och alla skarvar kring ångspärren ska tejpas. Kan ju finnas en idé att kontrollera att entreprenören faktiskt tänkt kondensisolera kanalerna också.

Lite off topic möjligen, så har jag aldrig sett någon leverantör redovisa vilken isolerförmåga de får vid blöt isolering, där denna isolering är betydligt sämre än en "riktig" kondensisolering. Med det sagt är det inte fel om man inte specat vilken isolering man vill ha i avtalet. Denna isolering är normalt tjockare än kondensisolering och brukar därför ge bättre isolerförmåga, åtminstone på vintern (när isoleringen inte är blöt).

Tänk på att du måste hålla ett väldigt högt ventilationsflöde för att få ut något av kylan. För att klara samma effekt som en fläktkonvektor behöver du öka luftflödet med åtminstone 4-5 ggr ett normalflöde i en villa och då kyler du hela huset, snarare än där du vill ha kylan.

Hur blev det med detta? Vilken isolering installerades, hur har det funkat? Hade entreprenör som jag höll på med ang. samma sak och de envisades med att nätmatta räckte. Så i sommar tänker jag kötta på med så kall luft som det går och se om jag kan hitta kondens

Q qvrk skrev:
Hur blev det med detta? Vilken isolering installerades, hur har det funkat? Hade entreprenör som jag höll på med ang. samma sak och de envisades med att nätmatta räckte. Så i sommar tänker jag kötta på med så kall luft som det går och se om jag kan hitta kondens
Hej jag tvingade dem byta till kondensisolering. Men de har slarvat med tätningen på några ställen så jag måste gå efter och åtgärda. Jag har inte kopplat på kylan ännu. Vilken entreprenör var det?

J jacha skrev:
Hej jag tvingade dem byta till kondensisolering. Men de har slarvat med tätningen på några ställen så jag måste gå efter och åtgärda. Jag har inte kopplat på kylan ännu. Vilken entreprenör var det?
Var egentligen en UE till min entreprenör som körde på nätmatta. Och tyvärr var jag inte på plats (eller min entreprenör) för att hindra. Min entreprenör är Inneklimat i Gislaved, UE har jag inte i minnet. Förmodligen måste jag jaga upp dem på vinden för att ångaspärra kring den befintliga isoleringen. Tror man ska kunna svepa in befintliga isoleringen i plastplåt och ångspärra på den vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.