Så. För att sammanfatta denna lösning då

1. Jag monterar en fläkt i varje rum.
1a. Antingen så styr jag den undre fläkten på den övre fläktens fuktighet. Så att båda går igång om den övre går igång. Om detta går att göra rent tekniskt?
1b. Eller så har båda fläktar ett backspjäll och lever sitt eget liv.

Låter det rimligt?

Ställ båda så de hela tiden går på lågvarv, sedan varvar de upp när det blir fuktigt i rummet. Det låga varvet på den som inte varvar upp, kommer garanter att det inte blir ngt baksug. Och bra så du alltid har lite grundvent .

• Gilla
bjorn_s
  • Laddar…
Kanon, så får det bli. Tack för all snabb feedback!

B bjorn_s skrev:
Kanon, så får det bli. Tack för all snabb feedback!
Nyfiken på hur du tycker det fungerar då jag själv är på g med liknande lösning :)

Vi har en liknande lösning mellan tvättstugan i källaren, badrummet på bottenplan och sedan ut på taket och det funkar bra att ha båda fläktarna på lågfart hela tiden och låta dem öka vid högre luftfuktighet.
Två nackdelar gör att jag skulle välja en annan lösning om jag gjorde det idag.:
1. Det blir ett susande i kanalen som hörs i det övre badrummet.
2. Ljud hörs tydligt mellan rummen

/M

M mgranbom skrev:
Vi har en liknande lösning mellan tvättstugan i källaren, badrummet på bottenplan och sedan ut på taket och det funkar bra att ha båda fläktarna på lågfart hela tiden och låta dem öka vid högre luftfuktighet.
Två nackdelar gör att jag skulle välja en annan lösning om jag gjorde det idag.:
1. Det blir ett susande i kanalen som hörs i det övre badrummet.
2. Ljud hörs tydligt mellan rummen

/M
Tack för input! Jag har en anslutning till pipan på någon meter så hoppas det hjälper till mot nackdelarna du beskriver

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.