fgo
fgo: Lindab verkar inte ha och de har stort sortiment. Kanske kan kombinera TCPU 160/160/160 med 2st RCFU 160/125.
1 svar · 974 läst
·
Johnwi
Johnwi: Hej, Har ett nybyggt hus på en källare med isolerat betonggolv. Ena långsidan av källaren är under jord och därmed isolerad och dränerad på utsidan. På insidan av källarväggen sätter jag stålreglar med 70 mm isolering med ca 30 mm avstånd från betonstensväggen (luftspalt). När det gäller luftspalten, hur bör man ventilera den? Om den ens ska ha ventilation? Den del av
0 svar · 810 läst
S
Sallmonberries: [citat] Jag fattar! Det kan funka! Då pressas de ihop när jag trycker dem igenom hålet. Detta ska jag absolut testa! Tack!
10 svar · 2,5k läst
·
A
Aaahaaa: [citat] Tack ändå, och lycka till med projektet
12 svar · 5,2k läst
·
depalma
depalma: [citat] Kanon! Tack!
9 svar · 3,3k läst
·
depalma
9 svar · 3,3k läst
·
P
pppp123: Hej igen, Projektet går så sakteliga framåt och har nu börjat fundera på hur jag skall montera fläkten. Hålet i taket är 150mm i diameter, vilket verkar vara större än det mesta jag hittar när jag tittar på på närmsta byggbutikens hemsida. Är det lämpligt att börja med att fästa typ en sån där över hålet? https://www.bauhaus.se/tak-vagg-stos-o100mm Eftersom det kommer att
7 svar · 2,0k läst
·
P
Pamliss: Jag vill också höra om någon har installerat en dragförbättrare på skorsten. Kunde du lösa det TS och hur blev isåfall resultatet? Min plan är att installera en sådan för att få bättre sug i kanalen från badrumet till skorstenen.
1 svar · 6,1k läst
·
B
bellman83: http://www.ventin.se/bsv-200-p-990.html Nåt annat finns inte.
9 svar · 2,4k läst
Jonatan79
Jonatan79: Kolla in de små s.k ”mini-FTX” som man sätter in i varje sovrum tex. Förvärmer luften. En kanalfläkt på taket eller fläkt i badrummet så kan er funka bra.
25 svar · 7,5k läst
R
Runnis: Det är kondensvatten som blir vid avfrostning. Kolla först längst ner till vänster vid golvet i spillkoppen. Där ska vattnet vara rent och kunna rinna till golvbrunn. Kolla så att det är rent i alla slangar där, tror att det är två slangar. Har du en grovdammsugare kan du suga med den i slangarna.
2 svar · 1,2k läst
·
A
Augusti19: Hej, Har en öppen spis som aldrig används i lägenheten. Hur hantera denna bäst för att undvika fukt osv? Kan ibland läcka in vid kraftigt regn men sitter kåpa upptill på skorstenen
0 svar · 670 läst
Korvbusier
Korvbusier: glömde säga att det rör sig om en tillbyggnad på ett hus från 1927, ett sommarhus som delvis står kallt på vintern, det nytillbyggda badrum/grovkök kommer att hålla plusgrader. jag vill kunna stänga av fläkten helt när det är riktigt kallt men ha luftombyte resten av året. kontinuerlig drift känns lite fel...
4 svar · 6,6k läst
L
Lotez83: Då var allt bytt och på plats Kvarstår injustering som blir gjor i veckan. Nöjd än så länge och ”braskaminläge” är ju bara magiskt bra
4 svar · 2,4k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Börja med att säkert bryta strömmatningen. Känn sedan på fläkten om det finns något glapp. Finns det glapp, så måste lagren bytas alternativt att du byter hela fläkten ( både motor och vingar). Finns inget glapp, så kolla att fläktvingarna är rena. Kolla också att filtren ( på lådan) är rena.
1 svar · 2,1k läst
·
C
Cerb: Brukar inte beteendet på bilden nedan tyda på kylmediebrist? Halva kylslingan blir frostig direkt och bygger på tills avfrostningen startar, övriga kryper frosten sakta framåt en loop i taget. De sista 7 looparna hinner aldrig bilda frost alls. [bild]
0 svar · 1,9k läst
·
Dheri
Dheri: Nu verkar du redan ha en lösning, men jag passar ändå på att presentera den idén jag skulle gå på om jag var i din situation: Svart sprayfärg.
9 svar · 3,6k läst
·
Z
zhila: [citat] Hej Jag är väldigt nyfiken om ni har installerat Luvian system. Vi ska oxå renovera vårt gammalt hus och blev rekommenderad till den systemet? Är ni nöjda. Mvh Sara
1 svar · 2,6k läst
V
vinylskiva: [citat] Visst går det, du behöver ha gallret mitt framför donet och tillräckligt stort så det går att plocka ner donet och göra rent det. Men det är också otroligt enkelt att bara skaffa en nippel och en bit spiro och förlänga kanalen fram till täckskivan och ha donet där istället, skulle tro att det ser mindre skumt ut också.
8 svar · 4,7k läst
·
M
Matrix87: OBS Provisorisk inkoppling nu bara innan fläkten ska på plats
5 svar · 2,1k läst
·
T
Threepeo: [citat] Bra poäng, hade ingen tanke på det nog sitter en växellåda där med :) Skall koppla bort och ser hur det känns utan motorn inkopplad!
2 svar · 1,4k läst
T
tergo: Nej ,jag har sett en hel del urtag för spaltventiler men inte någon som har varit målade
1 svar · 1,4k läst
8
87d: [citat] Ja det är riktigt, ”alla” rum innefattar tvätt, bad och kök. Övriga rum saknar helt frånluft. Tilluft kör jag via spaltventiler i sovrummen.
11 svar · 3,1k läst
H
Herrman5: [citat] Okej, får kontrollera detta vid inflytt helt enkelt. Utgick från att det var oventilerat och eventuell luft kommer via springa under dörren.
8 svar · 4,0k läst
·
Y
yeahyeah: [citat] Att de är mer intresserade av att tjäna pengar förstod jag när de med fula säljtrick sätt försökte sälja in ett ännu dyrare system men p.g.a. omständigheter i familjen blev de anlitade ändå. Ingen reklam vad jag kan se snabbt. Jag funderar på att skriva deras namn här.
15 svar · 3,6k läst
·
S
soundfox: Jag lyckades fixa mitt motor larm. man måste gå in i servicemeny och byta motor till AC eller EC beroende vilken modell man har. Jag upptäckte att den bytte läge när jag sparade nya värden med fjärren tror det var servicemeny (kod 1991)
15 svar · 5,5k läst
·
N
nybyggarn3: [citat] Nu har jag inga friskluftventiler i genom väggen i mitt hus men visst brukar rören till sådana vara delade så att ett rör går i det andra? Så man kan sätt utvändiga delen genom ångspärren innan man skivar väggen och sedan styra in ett rör när väggen är klar. Tejp fungerar men det finns gummimanschetter för endamålet som sluter tätt mot röret och tejpas mot
1 svar · 1,3k läst
D
DahlEricsson1000: Svarar med min lösning utifall någon annan behöver tips! Har monterat ner kryddhyllefläkten från köket och flyttad aggregatet till en hall där den ska döljas i ett skåp. Styrning sker via ett vred som elektrikern kopplat in. Har pluggat röret som tidigare kom från köksfläkten men i övrigt så är det nu grundfölöde från toa, badrum, garderob mm. Installerat en ny imkanal för ny
16 svar · 5,5k läst
·
M
Maestrof: [citat] Jag vill egentligen inte begränsa flödet, bara sprida ut det mer.
7 svar · 2,1k läst
·
B
Bjönni: [citat]
8 svar · 22,5k läst
B
I
icrackracquets: Någon som vet hur att fästa en rektangulär rör i väggen? Vi renoverar köket och flyttar spisen. Då ska en vent foretag montera nya imkanalen och jag ska byta gamla imkanalen till vanlig ventilation. Jag vill byta från runt till rektangular med den här https://www.luftbutiken.se/plastkanaler/6697-90-boj-60x220-125o-plastkanal.html?ipa=0&ins= och sen kopplar rektangulära rören till
0 svar · 957 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.