1 742 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp en amatör ta hål för ventilation
Tja!
Som rubriken lyder så verkar det som jag klantat till det litegran. Eller vad vet jag, det kanske är helt ok också?
Jag skulle iaf sätta in en friskluftsventil i sovrummet och då läste jag mig till att det ska sitta över ett fönster med element. Så då köpte jag mig en hålsåg och började borra, men jag stötte på patrull i form av en ”överliggare” som är tjockare än va själva hålsågen är djup.
Så min fråga är helt enkelt, är det okej att borra igenom med en lång borr och sedan köra resten med hålsågen utifrån? Eller har jag gjort bort mig som borrat och där med försvagat denna konstruktion? Snälla hjälp en superamatör..
Som rubriken lyder så verkar det som jag klantat till det litegran. Eller vad vet jag, det kanske är helt ok också?
Jag skulle iaf sätta in en friskluftsventil i sovrummet och då läste jag mig till att det ska sitta över ett fönster med element. Så då köpte jag mig en hålsåg och började borra, men jag stötte på patrull i form av en ”överliggare” som är tjockare än va själva hålsågen är djup.
Så min fråga är helt enkelt, är det okej att borra igenom med en lång borr och sedan köra resten med hålsågen utifrån? Eller har jag gjort bort mig som borrat och där med försvagat denna konstruktion? Snälla hjälp en superamatör..
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Om det är tak ovanför fönstret och det ligger i en långsida så har du kanske försvagat bärande konstruktion. Du får nog beskriva lite mera för att de som verkligen kan svara ska kunna hjälpa dig.H Englundludvig skrev:Tja!
Som rubriken lyder så verkar det som jag klantat till det litegran. Eller vad vet jag, det kanske är helt ok också?
Jag skulle iaf sätta in en friskluftsventil i sovrummet och då läste jag mig till att det ska sitta över ett fönster med element. Så då köpte jag mig en hålsåg och började borra, men jag stötte på patrull i form av en ”överliggare” som är tjockare än va själva hålsågen är djup.
Så min fråga är helt enkelt, är det okej att borra igenom med en lång borr och sedan köra resten med hålsågen utifrån? Eller har jag gjort bort mig som borrat och där med försvagat denna konstruktion? Snälla hjälp en superamatör..
Ja det är tak ovanför fönstret och det är mycket riktigt på en långsida. Men okej lite bakgrund:Viktor.J skrev:
Det sitter en friskluftsventil i rummet, men den tar luften från vad som var en carport, men som tidigare ägare byggt om till garage. Så nu ville jag få luften utifrån istället och då hade jag bara långsideväggen som alternativ..
Fan trodde jag gjort all research som nödvändigt var innan jag började, just att detta kunde bli problem missade jag totalt..
Just att borra ett styrande spår och sedan med hålsåg från in- och utsida är vanligt, så där har du inte gjort bort dig. Lite lurigt att se till att det blir samma lilla vinkel när du kör från andra sidan bara. Det viktiga är nog som sagts att ha koll på bärande konstruktion men det kan jag inte mycket om.
Ok, då ligger det troligen en avlastningsplats för att ta lasterna från takstolen ner på sidan av fönstret. Borrar du ett stort hål i balken så är du försämrat hållfastugheten. Hur stor påverkan detta har det kan inte jag svara på. Kanske Justus hör på forumet eller någon annan kunnig kan uttala sig. Kanske skulle du flytta tråden/ starta en ny i forumdelen som hanterar dessa ämnen så ökar chanserna att rätt person hittar dom. Personligen hade inte vågat borra vidare.H Hemmapularn94 skrev:Ja det är tak ovanför fönstret och det är mycket riktigt på en långsida. Men okej lite bakgrund:
Det sitter en friskluftsventil i rummet, men den tar luften från vad som var en carport, men som tidigare ägare byggt om till garage. Så nu ville jag få luften utifrån istället och då hade jag bara långsideväggen som alternativ..
Fan trodde jag gjort all research som nödvändigt var innan jag började, just att detta kunde bli problem missade jag totalt..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden