Medlem
· Västra Götalands
· 40 inlägg
Jag har ett ventilationsrör som går rakt igenom en våning. På detta skulle jag vilja montera ett ventilationsdon. Har inte gjort det moment förr men gissar att det inte är jättesvårt om man bara gör rätt 
Är det någon här som kan ge tips på hur man ansluter en T-koppling? Det trixiga är att allt förmodligen sitter fast och jag vill inte kapa mer än nödvändigt. Hur mycket ska man kapa av och hur mycket kan man dra i rören när de är avkapade? Eller finns det andra lösningar?
Är det någon här som kan ge tips på hur man ansluter en T-koppling? Det trixiga är att allt förmodligen sitter fast och jag vill inte kapa mer än nödvändigt. Hur mycket ska man kapa av och hur mycket kan man dra i rören när de är avkapade? Eller finns det andra lösningar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går också att använda ett vanligt t-rör, och en skjutnippel. (https://ventilation.se/skjutnippel-125.htm) Värt att fundera på är dock om ventilationen tål att du gör ett avstick då flöden påverkas. Tror att vi hade en tumregel när vi byggde huset (vi har FTX) så kunder ett 100 mm rör försörja två don. Så våra stammar på vinden är 160 mm, all rör som leder ner är 125mm och sedan är de slutgiltiga avsticken 100 mm.
Medlem
· Västra Götalands
· 40 inlägg
Klicka här för att svara