Kalle91
Hej alla kunniga!

Har ett äldre hus ute på landet. Naturligt självdrag. Två våningsplan och boyta på ca 200kvm. Har två tilluft en i matsalen och en i köket på bottenplan och ingen på övre plan. Frånluft har jag bara i badrummet på nedre plan. Ska nu köpa nya fönster och fick sagt att det är bra om jag köper sådana som har tilluftsspalter inkluderade (kallas det så?)

Min fråga är

Hur räknar man ut hur många sådana man ska ha? Läste någonstans att man skulle ha en tilluft per 25kvm. Kommer dock inte ihåg källan. Har nämligen hört att det inte är bra att ha för många heller så viktigt jag får det rätt.

Någon som som har kunskaper kring det?

Tack!

Kalle

Korta svaret: Ingen tilluft blir nog bra. I vart fall inga fläktar som blåser in luft.

Det behövs inte jättemycket ventilation för husets skull, det viktiga är att det är undertryck i huset. Till exempel frånluftsfläktar i de rum som som osar ibland och friskluft genom "stängbara" fönsterspalter i sovrummen.

I äldre hus brukar man ha passiv ventilation. Om man ändå vill ha tilluft ska den vara passiv i sovrum (tex luftspalt ovanför elementförsedda fönster) och då behövs aktiv frånluft i kök, badrum, toalett (fläkt som blåser ut och är på ibland eller alltid). Det får inte vara mer tilluft än frånluft, då blir det fukt i väggarna.

Om man suger ut luft med fläkt och därmed orsakar undertryck i huset mår huset bra, i motsats till om man pressar in luft i huset (högre lufttryck i huset än ute). Övertrycket gör att varm inomhusluft pressas ut i kalla väggar, den kyls då ned och avger fukt och orsakar fuktskador i väggarna. Om kall utomhusluft däremot sugs in igenom väggen eller fönsterspringor mår väggen bra, den kalla luften (naturligt avfuktad) värms upp och blir torr (vill ha mer vatten).

Redigerat:
Kalle91
M multix skrev:
Korta svaret: Ingen tilluft blir nog bra. I vart fall inga fläktar som blåser in luft.

Det behövs inte jättemycket ventilation för husets skull, det viktiga är att det är undertryck i huset. Till exempel frånluftsfläktar i de rum som som osar ibland och friskluft genom "stängbara" fönsterspalter i sovrummen.

I äldre hus brukar man ha passiv ventilation. Om man ändå vill ha tilluft ska den vara passiv i sovrum (tex luftspalt ovanför elementförsedda fönster) och då behövs aktiv frånluft i kök, badrum, toalett (fläkt som blåser ut och är på ibland eller alltid). Det får inte vara mer tilluft än frånluft, då blir det fukt i väggarna.

Om man suger ut luft med fläkt och därmed orsakar undertryck i huset mår huset bra, i motsats till om man pressar in luft i huset (högre lufttryck i huset än ute). Övertrycket gör att varm inomhusluft pressas ut i kalla väggar, den kyls då ned och avger fukt och orsakar fuktskador i väggarna. Om kall utomhusluft däremot sugs in igenom väggen eller fönsterspringor mår väggen bra, den kalla luften (naturligt avfuktad) värms upp och blir torr (vill ha mer vatten).
Tack för svaret och tack för infon. Anledningen till att jag frågar är att jag märkt att vissa lägenheter (familjemedlemmar som bor i storstad) har tilluftsventiler i ytterväggen i nästan varje rum. Jag har bara 2 stycken på ca 180kvm boyta. Om jag förstått dig rätt så behöver jag alltså inte ha någon form av tilluftsspalt i fönstrena utan det räcker med dem jag har, korrekt?

Är det stor prisskillnad? Det går väl att stänga spalten? Om de inte behövs kan du ju alltid lämna dem stängda. Äldre hus är ofta gaska otäta. Då kommer det tillräckligt med tilluft utan dedikerade ventiler. Men som sagt. Går de att stänga så skadar de inte.

Minst 1 tilluftsventil i sovrum och v-rum , ibland 2 i v-rum beroende på storlek

• Gilla
pdov
  • Laddar…
Man pratar ju snarare om luftomsättning så det som är intressant är hur stor del av luften som byts ut per tidsenhet. Jag har inte rekommenderade siffror i huvudet men det går att kolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.